Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

BI: Kloof tussen ICT en business is te groot

07 april 2008 - 09:123 minuten leestijdActueelData & AI
Martijn Vet
Martijn Vet

Business intelligence (bi) wordt ook in steeds meer kleinere organisaties toegepast. De kwaliteit van de data kan in veel gevallen beter. Ook is er vaak een kloof tussen de ict-afdeling en de business.

Business intelligence is vooral in grote ondernemingen steeds meer een vaste waarde. Ook in kleine organisaties (50 tot 200 medewerkers) wordt bi echter in bijna de helft van de gevallen toegepast. Dat blijkt uit een onderzoek dat MarketCap in samenwerking met Computable uitvoerde onder circa 400 ict’ers bij verschillende organisaties.

Bi-systemen moeten vooral aansluiten op de aanwezige ict-systemen. Daarnaast moet de kwaliteit van de data in orde zijn, zo oordelen de meeste it’ers bij organisaties waar bi wordt gebruikt. Over het algemeen is men tevreden over de kwaliteit van de gegevens binnen de eigen organisatie. Wel zien gebruikers risico’s als het om die kwaliteit gaat. Driekwart van de respondenten is het eens met de stelling dat bi vaak op basis van onvolledige en/of kwalitatief slechte data wordt toegepast. De stelling dat bi vaak niet mogelijk is omdat de data niet geordend zijn, wordt door bijna tweederde geheel of gedeeltelijk onderschreven. Een ander algemeen erkend probleem is dat belangrijke data vaak niet technisch ontsloten zijn. Opvallend is dat men vooral in kleinere organisaties kritisch is over de kwaliteit van de gegevens.

Relatie met ICT

De meeste respondenten vinden dat bi geen tovermiddel is en dat het maar beter achterwege kan blijven als de gegevens niet gecontroleerd of ongevalideerd zijn, al is de praktijk vaak anders. "Als het hoger management maar een rapport krijgt, zijn ze al tevreden", aldus een deelnemer.

Bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek is het op zijn minst deels eens met de stelling dat de ict-afdeling te ver van de markt af staat om bi-applicaties te kunnen inregelen. Zo wordt opgemerkt dat de kloof tussen it en business niet kleiner is geworden, ook al zijn er veel business- en enterprise-architecten aan de keten toegevoegd.

Bezoek ons BI-seminar op 24 april
Bezoek ons BI-seminar op 24 april Op 24 april organiseert Computable een seminar waarop ervaringsdeskundigen spreken over het gebruik van business intelligence binnen hun organisatie. BI moet zorgen voor een betere concurrentiepositie. Maar wat is de beste oplossing? Daarover wordt volop gediscussieerd. Sommigen vinden de standaardrapportages uit erp-software (enterprise resource planning) voldoende. BI-software is volgens hen overbodig, tenzij het om een groot bedrijf gaat. Anderen wijzen op het strategische voordeel dat wordt behaald met BI. Analyses maken onbekende verbanden zichtbaar en managementinformatie wordt gekoppeld aan een voorspellend model. De vraag die tijdens het seminar centraal staat, is: Wat levert BI op? Daarbij gaat het om return on investment. Aan de hand van praktijkcases wordt uitgelicht welke trends er spelen in de markt. Bekijk het programma en schrijf u nu in (gratis voor eindgebruikers).

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT-beslisser: Verwachting CEO is onhaalbaar

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Kloof tussen ICT en business wordt kleiner

    2 reacties op “BI: Kloof tussen ICT en business is te groot”

    1. Klantkwadraat Johan Zandvoort schreef:
      7 april 2008 om 11:20

      Om BI goed in te vullen moeten de business expertises eerst zelf goed worden gedefinieerd. HRM en Sales expertise zijn leidend voor de inrichting van BI. Vooral in projectmatig werkende organisaties, zien we weinig afstemming tussen de klantbeoordeling van projecten, de financiele resultaten en de vertaling naar competenties van medewerkers. Terwijl juist die integrale benadering in het BI-systeem moet terugkomen om goede management beslissingen te kunnen nemen.

      Login om te reageren
    2. Frank Harland schreef:
      8 april 2008 om 07:45

      Ik doe even de aanname dat de term ‘business’ niet door de business zelf is bedacht. Deze term gebruiken veroorzaakt zelf al een soort tegenstelling, alsof Business met iets anders bezig is als IT. Het eerste wat de IT kan doen is zich vereenzelvigen met de bedrijfsmissie, strategie en doelstelling en gaat kijken hoe die doelstellingen gehaald kunnen worden.

      Kenmerkend van dit onderzoek is ook dat er onderzoek naar ‘business’ intelligence wordt gedaan onder IT-ers en niet bij de ‘business’ zelf. Er staat ook dat de slechts de helft aan BI doet. Dat is weer vreemd gezien het onderzoek door Gartner dat stelt dat momenteel slechts 15-20% van alle organisaties aan BI doen. Ik denk dat de schrijver in de war is met het maken van rapportage.

      Verder is opvallend dat minstens de helft van de deelnemers, IT-ers dus, van mening zijn dat ze in staat zijn zelf de bi applicaties te kunnen inregelen. Als dat maar goed gaat dan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs