Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Yahoo! zet Microsoft een hak met AOL en Google

11 april 2008 - 10:113 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurAOLGoogleMicrosoftYahoo

Internetreus Yahoo! onderhandelt met concurrent AOL over een fusie en gaat samenwerken met Google. Op die manier wil het bedrijf Microsoft een hak zetten, die Yahoo! voor een te lage prijs zou willen overnemen.

De Amerikaanse internetgroep Yahoo! voert onderhandelingen over een huwelijk met AOL, de internettak van de Amerikaanse mediagroep Time Warner en gaat bovendien samenwerken met zijn rivaal Google. Yahoo! wil zo de druk van computergigant Microsoft weerstaan, die het bedrijf wil overnemen voor een prijs die door Yahoo! als te laag gezien wordt. Microsoft bood op 1 februari 2008 45 miljard dollar.

Yahoo! en AOL, respectievelijk de op twee en drie na grootste internetgroepen ter wereld, zouden volgens de Wall Street Journal dichtbij een akkoord zijn om hun internetactiviteiten samen te voegen. Volgens de krant zou Microsoft echter met mediareus News Corp onderhandelen over een gezamenlijk overnamebod op Yahoo!. Die onderhandelingen mondden vooralsnog niet in een akkoord uit.

Advertentieruimte

Google, de grootste internetbedrijven ter wereld, kondigde kortgeleden met Yahoo! een samenwerking aan waarbij de bedrijven hun advertentieruimte gaan delen. Google mag tijdens een experiment van twee weken advertenties plaatsen naast 3 procent van de zoekresultaten op de website van Yahoo!.

Yahoo! tracht zijn aandeelhouders zo een alternatief te bieden voor het overnamebod van Microsoft. Naast een huwelijk met AOL zou Yahoo! ook een terugkoopprogramma van eigen aandelen voor verschillende miljarden dollars voorstellen, aan een hogere prijs per aandeel dan die aangeboden door Microsoft.

Al twee maanden houdt Yahoo! het overnamebod dat Microsoft op 1 februari lanceerde. De softwaregigant wil met de overname Google beconcurreren op de erg lucratieve markt van de onlinereclame. Het bedrijf uit Redmond bood  44,6 miljard dollar voor Yahoo!, de helft in cash en de helft in aandelen. De internetgroep nam het bod niet aan omdat het te laag zou zijn. Microsoft liet weten het niet te zullen verhogen en dreigde begin april zelfs het bod te verlagen als Yahoo! het niet binnen de drie weken aanvaardt.

Minder concurrerend

"Elke definitieve overeenkomst tussen Yahoo! en Google zou meer dan 90 procent van de zoekadvertentiemarkt consolideren in handen van Google", reageert Brad Smith, General Counsel van Microsoft. "Dit zou de markt veel minder concurrerend maken, in tegenstelling tot ons eigen voorstel om Yahoo! te verwerven. We zullen nauwkeurig al onze opties beoordelen. Ons voorstel blijft het enige alternatief dat naar voren is gebracht dat aandeelhouders van Yahoo! volledige en eerlijke waarde voor hun aandelen biedt, elke aandeelhouder een stem in de toekomst van het bedrijf geeft en de keuze voor scheppers van content, adverteerders en consumenten vergroot."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Minister Karremans schort ingreep bij Nexperia op

    admin luie hacker
    Security & Awareness

    Kort: Luie hacker start met ‘admin’, ai-platform voor notarissen (en meer)

    Overheid

    Kabinet: geen noodzaak voor data-ambassade in Luxemburg

    Cloud & Infrastructuur

    Cio-platforms: maak ruim baan voor Europese leveranciers

    Data & AI

    Met ai en api’s tijdwinst pakken

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs