Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Meer maatwerk bij SAP maakt beheer duurder

14 april 2008 - 08:043 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentSAP
Rian van Heur
Rian van Heur

Als er veel wordt gesleuteld aan een SAP-applicatie, zorgt dat voor hogere beheerkosten na het project. Maar het is lastig aan de organisatie duidelijk te maken dat maatwerk niet altijd de beste oplossing is.

De hoeveelheid maatwerk aan een SAP-applicatie bepaalt de hoogte van de beheerkosten achteraf. Dat blijkt uit een benchmark onder acht organisaties door KWD Resultaatmanagement. Shell, KLM en TNT Post zijn enkele van deze acht bedrijven.

KWD onderzocht de belangrijkste kostendrijvers voor het beheer van SAP. De hoeveelheid gebruikers, dus de intensiteit waarmee het SAP-landschap wordt gebruikt, het aantal servicecalls, de hoeveelheid maatwerk en het aantal veranderingen in de bestaande SAP-infrastructuur blijken de belangrijkste kostenposten.

Beheerkosten

Het onderzoeksbureau besprak de resultaten in een sessie tijdens de SAP-gebruikersdagen in Maastricht. Een peiling onder de bezoekers van deze sessie wees uit dat het merendeel te maken heeft met hogere beheerkosten door maatwerkoplossingen. Tonnie van der Horst, voorzitter van de Vereniging Nederlandstalige SAP Gebruikers (VNSG) herkent dit. "Als je op vier plaatsen in het systeem aanpassingen maakt, moet je alle vier deze punten controleren als SAP een update doorvoert. Normaal gesproken heeft SAP een update getest, nu moet je dat als bedrijf zelf doen."

De benchmark laat ook zien dat bestuurlijke druk voor meer functionaliteiten leidt tot meer beheerkosten. Er is inderdaad een spanningsveld tussen wat de business wil en wat SAP biedt, aldus een panellid, werkzaam voor KLM. "Je ziet wel wie het wint bij ons. En dat leidt tot veel maatwerk." Hij denkt dat verzoeken tot maatwerk soms te makkelijk worden ingewilligd. Een ict-afdeling moet een business duidelijk kunnen maken welke beheerkosten maatwerk tot gevolg heeft voor het verdere traject. Van der Horst denkt dat de business goed moet duidelijk maken wat de toegevoegde waarde is van het maatwerk ten opzichte van de standaardoplossing.

Gestructureerder werken

TNT Post heeft na de benchmark ervoor gekozen gestructureerder te werken. Voorheen werd het systeem aangepast zodra een businessunit daar om vroeg. Nu worden aanpassingen op vaste momenten doorgevoerd. Er vindt nu wekelijks overleg plaats tussen de business units en de ict-afdeling. Een toehoorder van de sessie vraagt zich af wat dat kost. "Dat zit gelukkig niet in de beheerkosten van SAP", lacht het panellid van TNT Post.

Andere resultaten die uit de benchmark kwamen waren dat een lage bezetting op de helpdesk ervoor zorgt dat er een groot aantal mensen nodig is op tweede lijn. KWD geeft toe dat het een open deur is. Verder blijkt uit de benchmarkt ook dat hoe duurder de supportmedewerkers, hoe lager de kosten per gebruiker. Arjan Jonger van KWD Resultaatmanagement: "Het laat zien dat ervaren mensen efficiënter werken dan mensen die wat minder ervaring hebben."

Het aantal SAP-producten en de systeemomvang blijken niet van belang te zijn voor de beheerkosten van een SAP-landschap.

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Maatwerk voor software blijkt in de lift te zitten

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Zeelandia vernieuwt maatwerksoftware

    3 reacties op “Meer maatwerk bij SAP maakt beheer duurder”

    1. frank van dooremolen schreef:
      14 april 2008 om 13:54

      Goed dat het een keer onderzocht is. Toch valt dit in de SAP wereld in de categorie ‘nu wetenschappelijk bewezen; bij koud weer hebben meer mensen een jas aan’.

      Login om te reageren
    2. Willem van Winteren schreef:
      3 september 2008 om 11:37

      Een betere kop zou zijn dat SAP altijd veel kost, maar hoe veel je er ook aan sleutelt, het nooit iets oplevert. Als IT-er heb ik bij meerdere bedrijven gewerkt die met ‘SAP-oplossingen’ werkte en geen van allen voldeed het pakket aan de magere eisen die gesteld werden. Het is verbijsterend om te zien hoeveel geld er werd uitgegeven, terwijl alternatieven veel goedkoper waren en ook beter werkte. In slechts 1 geval was het management zo slim om SAP definitief af te schrijven.

      Login om te reageren
    3. Rene van Winteren schreef:
      20 februari 2009 om 11:52

      Willem van Winteren is een pseudoniem en zijn reactie is bullshit

      Maatwerk is altijd een belasting op het beheer maar niet in maatwerk oplossen betekend een tweede platform naast SAP en dat is vele malen duurder.

      Ik doe dit al een jaar of 25 dus wellicht mag ik uit ervaring spreken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs