Het distributiekanaal voor PC’s en notebooks is sterk in beweging. Distributeurs die van oudsher samen met de reseller en vendor de traditionele mkb-markt hebben bediend, richten zich steeds meer ook op de fulfilment van retail en kleine winkels.
Waar voorheen de grote retailketens zaken deden met één distributeur, worden nu meerdere partijen in het kanaal ingeschakeld. Wij zien bijvoorbeeld dat alle vijf distributeurs waarmee we zaken doen zich nu ook met retail fulfilment bezighouden.
De marges in het kanaal staan bijna traditioneel sterk onder druk. De distributeur die fulfilment voor retailers doet draagt daarbij ook nog eens het nodige risico, omdat hij niet alleen hardware levert maar ook op voorraad houdt voor de retailer. Bovendien zal de vendor en distributeur zich in het mkb-segment sterker moeten gaan onderscheiden, want steeds meer kleinere bedrijven gaan niet langer als vanzelfsprekend naar de vertrouwde reseller, maar kopen hun apparatuur in bij de retailer.
De vendor en distributeur zullen dus samen met de reseller alle zeilen moeten bijzetten en meer kwaliteit en betere tools te bieden om die kleinzakelijke markt met succes te blijven bedienen.
Parallel hieraan neemt de verkoop van hardware via het online kanaal nog steeds sterk toe. Naast de reguliere webshops bieden ook steeds meer retailketens klanten de mogelijkheid om online producten te bestellen. Hierdoor komen de marges nog verder onder druk te staan, daar deze voor de distributeur in het online segment al flinterdun zijn.
Als gevolg van al deze ontwikkelingen ziet de distributeur de kloof tussen de zakelijke markt en retail gaandeweg kleiner worden. Het traditionele distributiekanaal (vendor-distributeur-reseller-zakelijke klant) en het online- en retail-kanaal komen steeds dichter bij elkaar. Het is aan de vendor en distributeur om hier tijdig en adequaat op in te spelen.
Marc Pauly
Country Manager Acer Benelux
