TomTom hoopt nog dit jaar een distributieovereenkomst te sluiten met een autoproducent. De fabrikant van navigatie-apparatuur denkt actuelere en betere systemen te leveren dan de automakers.
Waar concurrent Garmin via overnames controle probeert te krijgen op zijn afzetkanalen probeert TomTom de winkelketens te omzeilen. Het bedrijf wil op grote schaal aan autofabrikanten zijn apparaten gaan leveren.
Dat meldt de Duitse uitgave Heise nadat TomTom-baas Harold Goddijn een interview aan Duitse media gaf. De navigatiesystemen die de automakers installeren zijn bij oplevering van de wagens al weer gedateerd, iets dat TomTom via draadloze internet updates kan voorkomen.
Door het vergroten van het afzetvolume, via bulkovereenkomsten met, hoopt Goddijn de omzet van zijn bedrijf een duw te geven. Uit de recent gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat de gemiddelde verkoopprijs van de navigatie-apparaten in 12 maanden met 43 procent daalde. Het Nederlandse bedrijf poogt de dalende verkoopprijs te compenseren door meer apparaten te verkopen.
Concrete overeenkomsten heeft TomTom voor dit jaar nog niet gesloten. Goddijn verwacht voor het einde van het jaar wel een naam bekend te kunnen maken.
Nieuw is deze marktbenadering niet. In de afgelopen jaren partnerde TomTom reeds met Toyota en Nissan. Bij de aanstaande overeenkomsten is het de bedoeling dat de apparaten ín de auto’s worden geïnstalleerd en niet als extern accessoire worden meegeleverd.
Bron foto: Johanl (CC)