Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Logistiek aandachtspunt bij multichannelstrategie

16 juni 2008 - 13:16ChannelInnovatie & TransformatieManhattan Associates
Redactie Computable
Redactie Computable

Volgens een recent onderzoek van de Raad van de Nederlandse Detailhandel is een webshop onontbeerlijk geworden voor praktisch elke retailer. Inmiddels surfen meer Nederlanders (38%) rechtstreeks naar de website van een winkelier dan via zoekmachines (34%) naar producten of winkels te zoeken. De winkelstraat wordt daardoor steeds meer een uithangbord voor de webwinkel, en vice versa.

Het geïntegreerd gebruik van meerdere verkoopkanalen, zoals winkels en webshops maar ook catalogie en callcenters, levert echter de nodige logistieke uitdagingen op. Traditioneel hanteren de meeste retailers voor elk verkoopkanaal een apart logistiek proces. Dat betekent dat de website soms een kleiner of juist een groter assortiment heeft dan de fysieke winkel, andere prijsstellingen en acties, en zelfs andere voorwaarden.

Niet alleen is dit storend en verwarrend voor klanten, het brengt ook onnodige risico’s en kosten met zich mee. Door de gescheiden logistieke stromen moeten bijvoorbeeld dubbele voorraden aangehouden worden. Ook kan het voorkomen dat een artikel via het ene kanaal is uitverkocht, terwijl er in het andere kanaal een overschot is. Retailers die serieus met een multichannelstrategie aan de slag willen, ontkomen er daarom niet aan om hun logistieke back-end zowel technisch als procesmatig verregaand te integreren. Dit kan een ingrijpende operatie zijn, maar levert op termijn grote voordelen op.

Denk bijvoorbeeld aan het verzend- en retourneringsproces van online bestelde goederen. Door dit (mede) te faciliteren vanuit het bestaande winkelnetwerk in plaats vanuit een centraal distributiecentrum, is er een aanzienlijke efficiëntieslag te maken als het gaat om transport en verwerking. Bovendien zullen klanten het waarderen wanneer ze hun producten kunnen afhalen en desgewenst terugbrengen in lokale winkelfilialen, zeker wanneer via de website te zien is welke winkel welk product nog op voorraad heeft.

De complexiteit van de verkoopketen zal voorlopig alleen maar toenemen, onder meer door de gestaag groeiende mogelijkheden om bijvoorbeeld via de TV of de mobiele telefoon aankopen te doen. Voeg daarbij het feit dat multichannel-consumenten simpelweg meer geld besteden, en een multichannelstrategie plus bijbehorende integratie van de logistieke back-end wordt simpelweg onvermijdelijk voor succesvol retailen in de 21e eeuw.

Jan Paul Boos, Senior Director bij Manhattan Associates EMEA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Vissen, hengel
    Innovatie & Transformatie

    Alle 13 goed!

    ai logistiek warehousing
    Data & AI

    Kort: Productiever en méér personeel dankzij ai, Prosus haalt investeerder maar Amsterdam (en meer)

    Overheid

    TU Delft en Argaleo ontwikkelen evacuatietool voor Zeeland

    Data & AI

    IFS leidt dans om industriële ai: ‘De volgende revolutie is robotica’

    innovatie
    Innovatie & Transformatie

    66 miljoen voor innovatie met ai

    zorg ai
    Data & AI

    Kort: Zorg-ict beweegt van capex naar opex, Nederlandse ai-startups halen geld op, Franse llmaas (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs