Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Wachtwoord ophalen via stemherkenning

18 juni 2008 - 11:58ActueelSecurity & AwarenessSiemens
Henk Boot
Henk Boot

Siemens gebruikt biometrische spraakherkenning om pc-gebruikers die een beroep doen op een helpdesk sneller van hulp te voorzien. Het in samenwerking met Excelsis ontwikkelde product komt na intern testen nu beschikbaar op de markt.

Per dag bellen overal ter wereld wanhopige pc-gebruikers helpdesks op. Daarvan is één op de vijf zijn wachtwoord kwijt. Tot nu toe kon het gemiddeld wel een half uur duren voor de beheerder een nieuw password beschikbaar had gesteld. De nieuwe vinding van Siemens lukt het om binnen drie minuten de pc-gebruiker weer op weg te helpen. De gebruiker schakelt zijn password door de unieke klank en de modulatie van zijn stem namelijk zelf vrij. Siemens IT Solutions and Services past deze oplossing sinds kort in de eigen onderneming toe en biedt ze nu ook aan externe klanten aan. De toepassing betekent een blijvende verbetering van de productiviteit in ondernemingen en instanties.

Het toverwoord is biometrische spraakherkenning: Om zich te registreren, ontvangt de pc-gebruiker van de helpdesk een gecodeerde e-mail met een pin-code en een korte tekst. Vervolgens leest hij aan de telefoon eerst de cijfercombinatie van de pin voor en vervolgens voert hij deze via het toetsenbord in. Daarna spreekt hij de meegestuurde tekst in de hoorn in. Het systeem analyseert op basis van de voorgelezen tekst de karakteristieke kenmerken van de stem en slaat ze op als persoonlijk gebruikersprofiel.

Wanneer de pc-gebruiker zijn password vergeet, belt hij de helpdesk op. Een computerstem vraagt hem nu, een toevallig gekozen getallencombinatie van meerdere cijfers meerdere keren te herhalen. Het systeem vergelijkt tijdens het telefoongesprek het gesproken getal met de opgeslagen stem. Komen de biometrische kenmerken overeen, dan ontvangt de gebruiker via de telefoon een nieuw password, waarmee hij meteen voor Windows kan inloggen. Deze service is voor pc-gebruikers 24 uur per dag 7 dagen per week beschikbaar.

 

Excelsis

De oplossing is door partner Excelsis ontwikkeld en door Siemens Corporate Technology uitgebreid met software-componenten voor spraakherkenning en stembiometrie. Siemens IT Solutions and Services past de biometrische spraakherkenning in Duitsland sinds december 2007 zelf toe. Negen van de tien medewerkers van deze it-dienstverlener is zeer te spreken over de biometrische procedure. Voor Siemens genoeg reden om het product nu ook vrij te geven voor de markt.

Meer over

Helpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    ActueelOverheid

    Vertraging bij implementatie NIS2 loopt enorm op

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs