Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

CRM wel vaak aanwezig maar niet effectief

20 juni 2008 - 22:523 minuten leestijdActueelSoftware & Development
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Klanten zijn de essentie van het bestaan van bedrijven. Toch laat het client management bij veel Nederlandse bedrijven sterk te wensen over. Het overzicht van het klantenbestand en de historische gegevens ontbreekt in veel gevallen en binnen organisatie weet men niet van elkaar met welke klanten contacten zijn en/of zaken mee gedaan worden.

Dit blijkt uit het onderzoek dat MarketCap in nauwe samenwerking met SuperOffice in mei 2008 heeft uitgevoerd bij Nederlandse bedrijven en instellingen vanaf 50 medewerkers.

Bijna de helft van de onderzochte bedrijven geeft aan een CRM applicatie te gebruiken om client management te ondersteunen. De belangrijkste functionaliteit is het genereren van correcte en betrouwbare klantgegevens en analyse mogelijkheden. Kortom het raadplegen en inzicht krijgen in de klantenkring. De applicatie wordt in de meeste gevallen gebruikt door Sales en Marketing afdelingen, maar ook door het algemeen en financieel management en serviceafdelingen.

Toch blijkt uit de resultaten dat CRM in veel bedrijven niet effectief wordt gebruikt. In een derde van de onderzochte bedrijven blijkt dat er geen correcte en/of volledige klanthistorie aanwezig is. Een zelfde aantal heeft geen idee welke klanten contact hebben of zaken doen met medewerkers van het bedrijf. Ruim dertig procent heeft geen goed overzicht van het totale klantenbestand. Het ontbreken van correcte en complete informatie over de klanten weerhoudt bedrijven ervan om optimaal rendement uit het CRM applicatie te halen die moet leiden tot bijvoorbeeld verhoging van de omzet, kostenverlaging en cross selling.

Onder de bedrijven die een CRM applicatie gebruiken is er bij ruim een op de vijf sprake van een maatwerk oplossing, al dan niet zelfbouw. Van de gebruikte standaard applicaties wordt de top 3 gevormd door drie ISV’s, te weten: SAP (8,2%), Microsoft Dynamics (7,4%) en Oracle/Siebel (4,7%). SuperOffice volgt als nummer 4 en is de eerste zogenoemde best-of-breed CRM supplier/specialist op het gebied van CRM, terwijl de top 3 Enterprise ISV’s zijn met een CRM module voor data en analyse. CRM wordt over het algemeen eerder aangeschaft als een module in het totale ERP pakket, dan dat er specifiek naar een CRM specialist wordt gezocht. In die zin heeft SuperOffice als CRM specialist een goede positie kunnen verwerven in Nederlandse markt.

Toon Bijnen, sales manager van SuperOffice Benelux B.V. vult aan: "Wij zijn er van overtuigd dat onze onverdeelde focus op CRM juist een toegevoegde waarde biedt aan bedrijven.
Dit wordt ook onderschreven in andere studies, waar SuperOffice hoog scoort op gebruikersacceptatie en ROI".

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Kort: ai op universiteit nu riskeert onoplosbare problemen later (en meer)

    ActueelOverheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelZorg

    Verschuivingen in ecd-landschap ouderenzorg

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    basic
    ActueelSoftware & Development

    Kort: Back to Basic!

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs