Het midden- en kleinbedrijf wordt vaak de motor van onze economie genoemd. Het is immers het meest innovatieve marktsegment waarbinnen je vele succesvolle en snelgroeiende ondernemingen aantreft. Vreemd genoeg erkennen maar weinig softwareleveranciers het belang van deze doelgroep.
Het mkb wordt onvoldoende erkend door softwareleveranciers. Ook beschikken zij vaak over onvoldoende kennis van de mkb-markt om het segment echt van dienst te kunnen zijn. Kleinere organisaties moeten hierdoor accepteren dat zij betalen voor softwarepakketten waarvan zij slechts een klein gedeelte van de functionaliteit gebruiken. Veel kleine en middelgrote bedrijven lopen al zo lang in een te ruim pak, dat zij bijna zelf zijn gaan geloven dat dit normaal is.
De wensen van medewerkers zijn eigenlijk in iedere onderneming hetzelfde. Zij willen gewoon probleemloos kunnen werken, zonder onnodig veel gedoe. Maar de grootte van de onderneming heeft zeker invloed op de benodigdheden van de onderneming. Kleinere organisaties hebben bijvoorbeeld specifieke wensen op het gebied van storage, security en netwerkbeheer. Ook ontbreekt vaak een it-afdeling om gecompliceerde software te configureren en monitoren. Het mkb moet nog te vaak genoegen nemen met enterprise-oplossingen, terwijl zij vaak aan ‘uitgeklede’ versies al genoeg hebben. Hierdoor betalen zij te veel en voegen zij ongewenst complexiteit toe aan hun onderneming.
Software is vrijwel nooit ‘one size fits all’ en het zou goed zijn als leveranciers zich dit gaan realiseren. Het midden- en kleinbedrijf heeft ook commercieel meer dan voldoende potentie om serieus aandacht aan te besteden. Om tot een betere afstemming te komen is het van belang dat kleinere ondernemingen duidelijk verwoorden wat hun wensen zijn. En ook belangrijk: aangeven wat zij niet nodig hebben. Alleen als leverancier en ondernemer de dialoog met elkaar aangaan, kunnen er passende oplossingen worden geleverd. Het is een mentaliteitsverandering waar leveranciers, resellers en klanten aan moeten werken. Als het aanbod van software beter aansluit bij de wensen en budgetten van het mkb, dan kunnen de ondernemers zich weer volledig richten op succes en dat is vanzelfsprekend in ieders belang.
Resellers spelen ook een belangrijke rol. Zij zijn vaak de intermediair tussen het mkb en de leverancier. Zij weten als geen ander wat er leeft bij klanten en waar het aan ontbreekt. Deze kennis is van onschatbare waarde voor softwareleveranciers en biedt de nodige handvatten voor een betere afstemming van het aanbod op de vraag. Leveranciers die over een solide distributienetwerk beschikken en bereid zijn om serieus te luisteren naar de wensen van de klant zullen ook binnen het mkb succesvol zijn. Er zijn dus nog voldoende kansen voor iedereen!
Hans Middelburg
CEO RES Software