Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Van Vliet: Makkelijker kunnen we het niet maken …

16 juli 2008 - 11:55OpinieCloud & Infrastructuur
Robert van Vliet
Robert van Vliet

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker! Ik weet dat het wel erg makkelijk is om een parodie te maken op de slogan van een van de grootste overheidswerkgevers, zeker omdat de afgelopen jaren dat al zoveel auteurs hebben gedaan. Toch kan ik het niet laten. Ik werd erdoor geprikkeld tijdens één van de vele cms-trainingen die mijn bureau gaf bij een lokale overheid.

Duidelijk is dat de webmanagers van lokale overheden veel moeite hebben om de rest van de organisatie mee te krijgen met het onderhoud van de website en het intranet. Vaak wordt de complexheid van het contentmanagementsysteem (cms) opgevoerd als excuus. Daarnaast wordt het excuus ‘geen tijd' opgevoerd en mag de webredacteur van de communicatieafdeling het weer alleen opknappen.

Toch is het beheer van de website en het intranet niet alleen een taak van de communicatieafdeling. Juist de inhoudelijke afdelingen hebben een primaire taak bij het beheer van de webpagina's. Ik noem dit altijd het zogenaamde typekamerproces. Moest je vroeger met je brief of memo naar een typekamer, waar een van de dames het uitwerkte, tegenwoordig heeft iedereen een pc en officepakket. Dat betekent dat je het allemaal zelf mag doen en er ook zelf verantwoordelijk voor bent. Menig webmanager kost het bloed, zweet en tranen om het decentraal contentbeheer te realiseren, omdat de betreffende leidinggevende nog steeds niet snapt dat integraal management ook van toepassing is op communicatie.

Tegelijkertijd is het grappig om vast te stellen dat wanneer ‘het leuk' begint te worden dat menig ambtenaar ineens tijd over heeft. Kijk bijvoorbeeld eens op Hyves en type een gemeentenaam in. Ik typte zelf drie willekeurige gemeenten in (Apeldoorn: 145, Zwolle: 123 en Delft: 122) en heb me verbaasd over de creatieve content die daar werd geplaatst. Bij veel gemeenten staan tientallen collega's die zich verbonden hebben aan hun gemeentenaam. Goed dat ze allemaal zo trots zijn op hun werkgever, maar als je zulke mooie Hyvespagina's kunt maken waarom werk je dan niet in het cms van je werkgever mee?

Ik zou zeggen beste webmanager, heb je problemen om redacteuren en publicisten te vinden, kijk eerst eens op Hyves en laat je niet afschepen met 'ingewikkeld allemaal' en 'geen tijd'.

Robert van Vliet is adviseur e-overheid

Meer over

CMSECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Eén reactie op “Van Vliet: Makkelijker kunnen we het niet maken …”

    1. Fokke Zijlstra schreef:
      20 juli 2008 om 22:21

      CMS systemen kunnen behoorlijk ingewikkeld zijn, met lastige editors,heb ervaring met verschillende systemen en heb veel trainingen gegeven, het kan een struikelblok zijn.
      Maar meestal ligt de oorzaak bij het management, omdat de “gewone” werkzaamheden altijd een hogere prioriteit krijgen, en niemand wordt afgerekend als er content opstaat die niet uptodate is.
      Als het een onderwerp wordt van een functionerings gesprek en de medewerker er de juiste waardering voor krijgt, dan zla het pas veranderen

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston University organiseert expositie gaming-geschiedenis

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel mogelijk weer ‘great’ als semi-staatsbedrijf

    QR Computable Kort 15 aug '25
    ActueelData & AI

    Kort: NL-data op kernenergie, ai-incidenten kosten 8 procent, phishing via QR (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs