Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Tevreden klanten: houding belangrijker dan value-add

26 september 2008 - 09:40ActueelWerkplek & BeheerAccentureDellHP Inc.LBiOrdinaSogeti
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

De IT-sector heeft in het afgelopen jaar de achterstand met andere sectoren op het gebied van klanttevredenheid vrijwel ingelopen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van zakenblad Incompany naar de klanttevredenheid van dienstverleners, uitgevoerd door Blauw Research onder 4.164 zakelijke beslissers.

Ondanks de dalende aantrekkingskracht en reputatie van IT-bedrijven – zo toont eerder Incompany-onderzoek aan – zijn klanten van IT-bedrijven steeds tevredener over hun leverancier. Met een gemiddelde waardering van 6,72 (tegenover 6,44 in 2005) is de achterstand op de rest van de markt bijna ingelopen. Het verschil met de sector human resources (6,75) is miniem en de sectoren verzekeringen (6,77), private banking (6,81) en accountancy & belastingadvies (6,81) voelen de hete adem van IT in hun nek.

HP en Dell aan top
Ook de prestaties van individuele bedrijven tonen een sterk opgaande trend. Zeven IT-bedrijven krijgen dit jaar hogere rapportcijfers dan de beste IT-partij in 2004 (Advisie met een 6,92). Ordina (6,99), LBi Lost Boys (6,97), Dell Business Services (6,97) en Sogeti (6,95) naderen de zeven en presteren uitmuntend. Het zijn echter HP (7,28) en Deloitte Consulting (7,24) die de lijst van 25 IT-bedrijven domineren. Hun voorsprong is groot en lijkt op korte termijn onoverbrugbaar. Hiernaast is het niveau in het middensegment fors toegenomen. Van de 25 bedrijven presteert alleen Accenture (6,30) onvoldoende, terwijl in 2004 en 2005 nog één op de vijf IT-bedrijven een onvoldoende kreeg.

Houding belangrijker dan value-add
Voor de algehele tevredenheid van IT-klanten was in 2007 de prijs-kwaliteitverhouding nog dominant. Dit jaar verschuift dat in snel tempo: de prijs-kwaliteitverhouding blijkt nu middelmatig van belang, terwijl de houding tegenover klanten ineens allesbepalend is. De houding is dit jaar eveneens doorslaggevend voor het aanbevelingsgedrag van klanten. Alleen bij de bepaling of zij hun IT-bedrijf trouw zullen blijven, domineert nog altijd de toegevoegde waarde.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    Klantcontact met ai
    OpinieData & AI

    Technologie (ook ai) is geen doel, wat telt is wat je er mee doet 

    Linux
    ActueelWerkplek & Beheer

    Linux groeit gestaag op de business-pc

    OpinieWerkplek & Beheer

    Digitale weerbaarheid vereist verschuiving van reactief naar proactief

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs