Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

GfK: 13 procent verkoop GPS-apparaten via internet

07 oktober 2008 - 16:573 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurGfK

Dertien procent van TomTom-achtige apparaten geschiedt via digitale verkoopkanalen. Volgens marktonderzoeker GfK ligt de gemiddelde verkoopprijs van een GPS-apparaat bij online winkels hoger dan bij bakstenen winkels.

Dat zei Filip van Dyck van GfK zojuist tijdens het Navigation Event op de High Tech Campus in Eindhoven.


Internetverkoop winstgevender

Een opmerkelijk gegeven uit de presentatie van Van Dyck is dat de gemiddelde verkoopprijs van Personal Navigation Devices (PND’s) op internet hoger ligt dan bij andere verkoopkanalen. Prijsvergelijkingssites tonen overwegend de duurdere modellen, waardoor consumenten een selectie maken die voor de verkopers gunstig is.

GPS-apparaten zijn na platte beeldschermen de belangrijkste fundamenten achter verkopen voor winkeliers in de consumentenelektronica. Tv-schermen en computer displays zorgen voor 49 procent van de omzet, TomTom-achtige apparaten voor 16 procent en mobiele telefoons voor 13 procent van de brancheomzet.

De PND-markt in Europa laat een dalende trend zien. De gemiddelde verkoopprijzen dalen per jaar met 30 procent. Sinds 5 maanden neemt de groei in de verkopen af, in juli 2008 zelfs met 18 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

"Dit is is al een massamarkt. Het aantal beschikbare merken groeide in 3 jaar tijd van 15 tot 121", aldus de GfK-onderzoeker.

"Diensten niet los verkopen"

"Producenten moeten zich onderscheiden met features in producten." Als voorbeeld noemt hij 16:9-schermen, text-to-speech-functies of 3D-weergaves van kaartobjecten. Uit getoonde cijfers blijkt dat het toevoegen van functies een gunstig effect hebben op de gemiddelde verkoopprijs.

Ad Bastiaansen, mede-oprichter en directeur van Road Group, hierover tegen Emerce: "Ik geloof er niet in dat mensen extra willen betalen voor nieuwe diensten in hun PND", zoals TomTom bijvoorbeeld laat betalen voor weers- en verkeersinformatie. "Ik denk dat het beter is om de prijs voor die diensten al in de verkoopprijs van het apparaat te verwerken."

Volgens GfK is de GPS-toestellenmarkt nog lang niet uitgekristalliseerd. Van Dyck: "Er bestaat niet één Europese markt. In verschillende landen zijn verschillende merken in trek. Bovendien liggen de prijspeilen tot 40 procent uit elkaar, afhankelijk van in welk land je de PND aanschaft."

TomTom, bijvoorbeeld, kiest er voor om pas via internet een land te betreden als het lokaal een fysiek distributie-apparaat, bij winkels, operationeel heeft. Uit de GfK-cijfers blijkt dat een internetwinkel een winstgevender exercitie kan zijn.

Van Dyck verwacht dat er in 2008 in de 10 grootste EU-landen 18 miljoen GPS-apparaten zullen worden verkocht. Dat is een volumestijging van 30 procent. Wereldwijd zal de jaargroei van 53 procent de volumes, zoals het er nu naar uitziet, op 44 miljoen brengen.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs