Cisco heeft een nieuw bedrijfsonderdeel opgericht dat uitsluitend met business partners en retailers samenwerkt: de Cisco Small Business Technology Group (SBTG). De eerste producten van deze groep bestaan uit security, storage en wireless oplossingen. Cisco trekt daarnaast 100 miljoen dollar uit om kleinere ondernemingen uit het mkb te overtuigen meer van zijn netwerk- en communicatieoplossingen aan te kopen.
Andrew Sage, vice president worldwide small business sales, leidt Cisco’s SBTG. Hij vertelt: "De Cisco Small Business Technology Group (SBTG) ondersteunt partners op het gebied van verkoop, marketing, diensten en technologie onderdelen die zich uitsluitend op het mkb focussen. Het gaat om bedrijven tot 100 werknemers." De verkoop vanuit SBTG bestaat uit Cisco Small Business producten en Cisco Small Business Pro. De Pro oplossingen zijn voor klanten die hoogwaardige technologische oplossingen willen. De eerste producten zijn rond de jaarwisseling 2008/2009 beschikbaar. De bestaan uit producten, zoals video surveilllance, data storage en wireless office communications.
De 100 miljoen dollar die Cisco uittrekt is gericht op bedrijven met minder dan honderd werknemers. Het geld wordt onder andere besteed om het mkb te overtuigen meer Cisco diensten te kopen. Nederlandse klanten krijgen in hun eigen taal support via de Small Business Support Center. Klanten en partners kunnen met elkaar communiceren via de Small Business Support Community. Klanten kunnen Cisco partners vinden via de Cisco Small Business website. Deze nieuwe site bestaat uit Cisco WebEx tools, waarmee eindgebruikers partners vinden en mee kunen chatten. Bijvoorbeeld over op maat gemaakte oplossingen, installaties en support.
Cisco vindt de investering van 100 miljoen dollar in het mkb waard, omdat deze markt in 2009 wereldwijd goed is voor 16 miljard dollar. Daarvan wordt 10 miljard dollar omzet gehaald uit bedrijven met minder dan 100 werknemers. Volgens het netwerkbedrijf kunnen ondernemingen uit het mkb meer efficiënt zaken doen als ze meer van internet, telefonie en video gebruik maken. Het mkb wil vooral meer connectiviteit, security, remote access, productiviteit, klantinteractie en klantondersteuning.
Sage zegt dat SBTG wereldwijd met meer dan 60.000 partners samenwerkt. "Dat is inclusief de toegevoegde 11.470 Linksys partners. Meer dan 9000 partners doen inmiddels mee aan de Cisco Select Certification programma en kunnen zich small-business specialisten noemen. Zo kunnen retailers met deze certificering zich beter onderscheiden."
