Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

SAP-gebruikers boos over onderhoudstarief

06 november 2008 - 16:23ActueelInnovatie & TransformatieSAP

SAP-gebruikers blijven boos over de verhoging van het onderhoudstarief van de bedrijfssoftware. Ook nu SAP de gebruikers gedeeltelijk tegemoet komt. Een meerderheid ziet geen meerwaarde in het opgedrongen en duurdere onderhoudsmodel.

De verhoging van de onderhoudskosten voor SAP-software is geen verbetering maar een ordinaire prijsverhoging. Dat stelt de Vereniging Nederlandstalige SAP-gebuikers (VNSG). Die mening komt ook naar voren in een enquête onder internationale SAP-gebruikersverenigingen. Negentig procent van de gebruikers van de bedrijfssoftware zou nauwelijks de toegevoegde waarde inzien van het nieuwe onderhoudsmodel.

In juli 2008 besloot SAP het onderhoudsprogramma dat bestond uit drie verschillende overeenkomsten (Standard Support, Enterprise Support en Maxattention) te standaardiseren. Er is nu een onderhoudstarief voor alle gebruikers. Dat leidde vooral tot kritiek onder gebruikers van het laagste onderhoudstarief omdat de uitgaven voor hen de komende vier jaar stijgen van 17 procent naar 22 procent van de licentiekosten.

SAP houdt ondanks de kritiek van gebruikers voet bij stuk. Volgens de leverancier biedt het gestandaardiseerde onderhoudsmodel voordelen zoals ondersteuning buiten kantooruren, extra adviesdiensten en een lagere total cost of ownership (tco).

Lichtpuntje

Ondanks de teleurstelling over de hogere onderhoudskosten voor SAP-gebruikers bij middelgrote en kleine bedrijven ziet de Nederlandse gebruikersvereniging een lichtpuntje in het conflict. Met de leverancier is overeengekomen dat een aantal key performance indicators (kpi’s) wordt opgesteld. Daarmee kunnen SAP-gebruikers de leverancier afrekenen op niet nagekomen beloften. Er moeten nog concrete afspraken worden gemaakt over sancties.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs