Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Waar blijft de echte ‘I’ntelligentie? Biedt OLAP het perspectief?

10 november 2008 - 08:29OpinieData & AI

Multi-dimensionale techniek biedt het antwoord op echt intelligente bedrijfsmodellen in analytische toepassingen.

Het data warehouse, het rapportage-systeem en performance management, er is al zoveel over geschreven en gerealiseerd dat het inmiddels gemeengoed is binnen organisaties. Het verzamelen van informatie en geaggregeerd weergeven hiervan in een toegankelijke omgeving wordt geschaard onder de noemer van Business Intelligence (BI).

Echter het verzamelen van informatie en weergeven volgens een ander perspectief dan men gewend is in de operationele systemen, leidt tot analyse modellen die veelal een ander licht werpen op strategische of tactische bedrijfsinformatie. Dit soort analytische modellen worden veelal in een zogenaamde multi-dimensionale omgeving opgezet. Wil men vervolgens ‘doorrekenen' op dit soort informatie, dan wordt het pas echt interessant. Voorbeelden als allocatie van financiële cijfers, het toepassen van activity based costing of driver based budgettering kunnen heel goed inzichtelijk worden gemaakt in deze strategische of tactische analyse modellen. De technologie die hiervoor wordt gebruikt heet OLAP (on-line analytic processing) en bestaat feitelijk al jaren. Terwijl de rekencapaciteit en functionaliteit sterk zijn toegenomen en de stabiliteit en snelheid fenomenaal zijn, wordt deze technologie helaas meer bij de grotere organisaties toegepast.

Daar waar bij traditionele BI-oplossingen het veelal gaat om het ontsluiten van grote hoeveelheden data in de data warehouse, gaat het bij multi-dimensionale oplossingen om het selectief ontsluiten van data op operationeel niveau naar een repository. Om goede strategische of tactische informatie te verkrijgen gaat het helemaal niet om de kwantiteit. Vandaar dat hier de term data warehouse liever wordt vermeden.

Welnu, waarom wordt OLAP in één adem genoemd in het domein van Business Intelligence terwijl misschien wel 90 procent de klassieke vorm bestrijkt en dus slechts 10 procent OLAP? Dit terwijl de technieken en de manier van denken en modelleren fundamenteel anders zijn, is het dan niet tijd dit gebied binnen BI af te scheiden? De opmars van deze wat meer intelligente en analytische modellen is niet meer te stuiten. Zie de introductie de afgelopen jaren van kant en klare applicaties zoals economische budgettering modellen, strategic planners, activity based costing, driver based allocaties en zelfs financial accounting consolidatie systemen. Allemaal gebaseerd op deze ‘oude' techniek, maar duidelijk onderscheidend van de traditionele BI. Het ‘doorrekenen' op deze verzamelde informatie kan pas echt beschouwd worden als inhoud en diepte geven aan de ‘I' van Business Intelligence. Of is het toch maar apart?

Meer over

Business IntelligenceOLAP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Atos benoemt Benelux-hoofd ai-tak, Eset-rapport, Sioux naar Singapore, Dell vernieuwt AI Factory

    Standards standaarden
    ActueelData & AI

    ‘Standaarden-organisaties moeten aan de bak’

    Remko Reinders op podium
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Salesforce: Ai-agent wint na voorzichtige start snel terrein

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    ActueelData & AI

    Kort: Esri simuleert extreem weer, update over de Ai-fabriek, omkoping Coinbase (en nog meer)

    Remko Reinders alegemeen directeur Salesforce Nederland
    AchtergrondData & AI

    Salesforce NL: Technologie ai-agents is volwassen, nu komt het op durf aan

    Eén reactie op “Waar blijft de echte ‘I’ntelligentie? Biedt OLAP het perspectief?”

    1. Jorgen schreef:
      17 december 2008 om 09:48

      Er is ongetwijfeld een revival bezig van OLAP. Terecht want OLAP biedt al zoveel meer dan statische reporting. Maar ook OLAP kent haar beperkingen. Het zal in veel gevallen nog stees de eindgebruiker zijn die aan de slag moet met de kubus en moet ‘slicen en dicen’naar een oplossing. Oplossingen die eindgebruikers hierbij helpen (analytics, visualisatie, combineren met ongestructureerde data etc) zijn de oplossingen met het echte BI-perspectief.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs