Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Concurrentievoordeel behalen met behulp van Customer Intelligence

20 november 2008 - 10:56ActueelCloud & InfrastructuurSPSS

SPSS, leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics, heeft tijdens de jaarlijkse klantendag op 19 november jongsleden de resultaten van een onderzoek toegespitst op Customer Intelligence gepresenteerd.

Het onderzoek is tot stand gekomen in samenwerking met onderzoeksbureau Synovate en professor Ed Peelen. Het onderzoek bestond uit een serie rondetafelgesprekken onder 40 marketingdirecteuren en een telefonische enquête onder 110 marketingprofessionals uit verschillende branches. Daarnaast zijn 200 consumenten ondervraagd.

De in totaal 150 ondervraagde marketingstrategen en -professionals geven aan redelijk tevreden te zijn over de manier waarop er, binnen organisaties in het algemeen, wordt omgegaan met Customer Intelligence. Echter, zij zien dat er nog veel werk verzet moet worden.

Customer Intelligence ondersteunt een strategische, onderscheidende competentie voor bedrijven, maar kan nog gerichter en integraler worden ingezet. Het wordt nu met name toegepast binnen één bepaalde afdeling, bijvoorbeeld binnen marketing voor het ontwikkelen van campagnes (74%). Daarnaast wordt Customer Intelligence gebruikt binnen het callcenter (45%), de sales- (39%) en de after sales-afdeling (42%).

Jochem de Gruyter, CRM Manager bij SBS Broadcasting en deelnemer aan het onderzoek, onderschrijft deze conclusie: "Voor marketing en sales is het zaak om ongelooflijk veel data te onderzoeken om te begrijpen wat er in de markt gebeurt en te zorgen dat klanten op individuele basis worden bediend. De grootste uitdaging is dat marketeers en sales veel meer moeten gaan inzien wat de analyses nu werkelijk betekenen en hoe ze de resultaten ervan optimaal kunnen inzetten."

"De komende jaren zullen steeds meer bedrijven overstappen naar Customer Intelligence. Dat vergt een ommezwaai in de competenties van de marketeer. Performancegerichtheid en analytisch denken wordt steeds belangrijker",
aldus Ben Santiago, consultant bij Media Consulting en eveneens deelnemer aan het onderzoek.

Ook al zijn de professionals redelijk tevreden, voor de consument zou de omgang met klantinformatie effectiever kunnen zijn (71%). Echter, het merendeel van de consumenten staat niet negatief tegen de automatiseringstrend. Toch ziet men de voordelen – zoals een klantgerichtere aanpak, het ontvangen van relevante informatie en goedkopere producten en/of diensten – hier nog niet van.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs