Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Concurrentievoordeel behalen met behulp van Customer Intelligence

20 november 2008 - 10:56ActueelCloud & InfrastructuurSPSS

SPSS, leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics, heeft tijdens de jaarlijkse klantendag op 19 november jongsleden de resultaten van een onderzoek toegespitst op Customer Intelligence gepresenteerd.

Het onderzoek is tot stand gekomen in samenwerking met onderzoeksbureau Synovate en professor Ed Peelen. Het onderzoek bestond uit een serie rondetafelgesprekken onder 40 marketingdirecteuren en een telefonische enquête onder 110 marketingprofessionals uit verschillende branches. Daarnaast zijn 200 consumenten ondervraagd.

De in totaal 150 ondervraagde marketingstrategen en -professionals geven aan redelijk tevreden te zijn over de manier waarop er, binnen organisaties in het algemeen, wordt omgegaan met Customer Intelligence. Echter, zij zien dat er nog veel werk verzet moet worden.

Customer Intelligence ondersteunt een strategische, onderscheidende competentie voor bedrijven, maar kan nog gerichter en integraler worden ingezet. Het wordt nu met name toegepast binnen één bepaalde afdeling, bijvoorbeeld binnen marketing voor het ontwikkelen van campagnes (74%). Daarnaast wordt Customer Intelligence gebruikt binnen het callcenter (45%), de sales- (39%) en de after sales-afdeling (42%).

Jochem de Gruyter, CRM Manager bij SBS Broadcasting en deelnemer aan het onderzoek, onderschrijft deze conclusie: "Voor marketing en sales is het zaak om ongelooflijk veel data te onderzoeken om te begrijpen wat er in de markt gebeurt en te zorgen dat klanten op individuele basis worden bediend. De grootste uitdaging is dat marketeers en sales veel meer moeten gaan inzien wat de analyses nu werkelijk betekenen en hoe ze de resultaten ervan optimaal kunnen inzetten."

"De komende jaren zullen steeds meer bedrijven overstappen naar Customer Intelligence. Dat vergt een ommezwaai in de competenties van de marketeer. Performancegerichtheid en analytisch denken wordt steeds belangrijker",
aldus Ben Santiago, consultant bij Media Consulting en eveneens deelnemer aan het onderzoek.

Ook al zijn de professionals redelijk tevreden, voor de consument zou de omgang met klantinformatie effectiever kunnen zijn (71%). Echter, het merendeel van de consumenten staat niet negatief tegen de automatiseringstrend. Toch ziet men de voordelen – zoals een klantgerichtere aanpak, het ontvangen van relevante informatie en goedkopere producten en/of diensten – hier nog niet van.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Kort: Nieuwe KPN-cao mét reservistenregeling, Philips koopt Spectrawave (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Commerciële quantumcomputer komt dichterbij

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    EDIC EU digitaal
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland voorzitter Europees digitaal consortium Edic

    shutterstock_2613992723 one photo 16x9
    Security & Awareness

    Het nieuwe ransomwarehandboek: ai-gestuurde afpersing en data-first-aanvallen

    Innovatie & Transformatie

    Rapport Wennink pleit voor veel ai, fotonica en halfgeleiders

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs