Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Consolidatieslag op Nederlandse telecommarkt

11 december 2008 - 07:433 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur

Tariefsverhogingen en een flinke sanering van het aantal belwinkels, dat verwachten de Nederlandse aanbieders van mobiele telefonie als antwoord op de naderende recessie. Gisteren kwam de telecomindustrie samen op de beurs Telecom Time.

Er zijn veel te veel belwinkels in Nederland, een stuk of 1450. Daarvan kunnen er honderden weg, zo moest zelfs Bert van Dam van de winkelketen The Phone House gisteren op de beurs Telecom Time toegeven, zeker omdat al twintig procent van de verkoop via internet loopt. Ook Marco Visser van KPN Mobiel constateerde een overvloed aan belwinkels in Nederland. Een shake out is onvermijdelijk. Maar gevraagd welke winkelketen als eerste de kaasschaaf gaan hanteren, moesten de directeuren het antwoord schuldig blijven. "We zijn zeker uitgegroeid," reageerde directeur Paul Vreeburg van BelCompany. "Maar het sluiten van winkels laat ik liever aan de concurrent over."

Consolidatie, dat was een van de thema’s op het Telecom Time-congres gisteren in Utrecht, net als de marges die alsmaar onder druk staan. "Er wordt meer gebeld, maar minder verdiend en dat moet een keer worden gecorrigeerd," aldus Visser. Binnen nu en drie maanden zullen de aansluitkosten bij mobiele abonnementen van KPN terugkeren, zo voorspelde Visser. "Dat zei hij een jaar geleden ook," schamperde Jeroen Hoencamp, Director Enterprise Business Unit Vodafone, later op de dag. "Maar vervolgens bleef het opvallend stil."

Ondanks een mogelijke shake out van belwinkels verwachten de meeste telecommers geen bloedbad als gevolg van de recessie. "Mobiele telefonie is een commodity, pas bij grote werkloosheid ga je enige invloed zien," zegt Visser. Gevraagd naar de kleinere spelers op de markt, denkt met name Visser dat Tele2 binnen twee jaar van de markt zal verdwijnen. Maar Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt van Tele2, wees er fijntjes op dat Tele2 nog altijd de snelstgroeiende breedbandleverancier van Nederland is. En ook andere telecombedrijven – Yes Telecom en Alice Nederland – melden forse groei. Alice wil zelfs als MVNO (virtuele mobiele operator) de markt op. Kabelaar Ziggo heeft juist besloten om de vorig jaar opgerichte Multikabel Mobiel op te doeken.

De Nederlandse telecomindustrie staat er overigens helemaal niet slecht voor, zo bleek ook uit de gisteren door Telecom Paper gepubliceerde marktcijfers over het derde kwartaal. Nederland had bijvoorbeeld aan het eind van het derde kwartaal alleen al 2,98 miljoen VoIP gebruikers, een groei van 4 procent op jaarbasis. De Nederlandse vastetelefoniemarkt als geheel groeide met 12.000 aansluitingen tot 5,825 miljoen. Bij DSL groeide het aantal aansluitingen met 5,4 procent tot 1,521 miljoen. Kabel heeft er 1,408 miljoen.

Volgens de telecommers komt een deel van de groei voor de telecommarkt uit mobiel internet. Niek Jan van Damme, directeur T-Mobile Nederland, wees op het succes van de iPhone, waarvan in Nederland al 100.000 exemplaren zijn verkocht. "Het gebruik van de iPhone heeft geresulteerd in een vijf procent meer groei van de mobiele data." Het platform Open Mobiel Internet (OMI), waarin de grootste telecomaanbieders verenigd zijn, registreerde een toename van het aantal mobiele internetters van 25 procent.

Vodafone kondigde gisteren in Utrecht een kennisinstituut aan dat het gedrag van de mobiele beller gaat bestuderen. Volgens Jeroen Hoencamp heeft zijn bedrijf vooral meer behoefte aan meer inzicht in het leefritme van Nederlanders en de invloed op het gebruik van technologie. De kennis wordt in een reeks onderzoeken verzameld en gedeeld via de website van het Leefritme Kenniscentrum. Het kenniscentrum wordt opgezet in samenwerking met diverse  onderzoeksbureaus en experts. De resultaten van het eerste onderzoek worden in januari 2009 bekend gemaakt.

 

 

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Vrouwe Justitia
    ActueelCloud & Infrastructuur

    VMware haalt bakzeil bij Haagse rechter om Rijkswaterstaat

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs