Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Peter van Eijk

De kijk van Van Eijk: The Big Switch

12 januari 2009 - 10:33OpinieCloud & Infrastructuur
Peter van Eijk
Peter van Eijk

In ‘The Big Switch' beschrijft Nicholas Carr de invloed die het internet zal hebben op de maatschappij. Dat doet hij door een parallel te trekken met de invoer van elektriciteit rond het begin van de twintigste eeuw. Destijds had elke fabriek zijn eigen generatoren. Rond 1920 leverden elektriciteitsmaatschappijen echter al de meerderheid van alle stroom, en was eigen stroomopwekking een uitzondering.

In 1913 nam Ford de eerste lopende band in gebruik. Dit werd mogelijk toen men er van uit kon gaan dat overal in de fabriek voldoende elektriciteit aanwezig zou zijn voor alle machines. Dit was een ‘Big Switch' in de manier waarop industriële productie werd ingericht. Dat heeft geleid tot meer welvaart, en minder armoede, maar we leven nu ook in een consumptiemaatschappij.

Ook moderne digitale infrastructuren kunnen meestal beter worden ontworpen met de aanname van universeel aanwezige internet connectiviteit, waarbij de relevante toepassingen ergens in de ‘cloud' of ‘grid' zitten. Het internet is daarbij zelf een soort van enorme schakelaar, ‘Big Switch', tussen al die verschillende computers, gebruikers en toepassingen.

‘The Big Switch' is metaforisch ook de grote schakelaar die de mensheid licht heeft gebracht, zowel letterlijk door van de nacht een dag te maken, met grote invloed op het sociale leven en de maatschappij, als ook figuurlijk door via meer kennisoverdracht ons intellectueel te verlichten. Communicatie is uiteindelijk tussen mensen, niet tussen machines. Het internet heeft daarom grote invloed op hoe mensen met elkaar communiceren.

Carr is er echter niet gerust op dat dit allemaal positief is. Er ontstaat een World Wide Computer, waarin uiteindelijk al onze persoonlijke gegevens en voorkeuren zitten. Elke klik die we doen kan worden gebruikt door marketingmachines om nog beter te weten wat en hoe we gaan kopen. Wij programmeren zo de World Wide Computer, maar daarna programmeert de World Wide Computer ons, om te consumeren.

Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur (http://www.digitalinfrastructures.nl/)
 

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Komt er een Big Switch?

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Nicholas Carr levert half werk’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs