Slechts drie procent omzetgroei, maar wel een toename van 18 procent van de betaalde kliks. De cijfers van Google lijken beleggers teleur te stellen.
Gisteren na sluiting van de Amerikaanse beurs presenteerde Google de financiele resultaten over het vierde kwartaal van 2008. Door de decembermaand is dat kwartaal voor veel bedrijven de klapper van het jaar, maar ook bij Google lijken de groeischeuten er uit.
Tweehonderd miljoen ongedefinieerd
Van het derde op het vierde kwartaal steeg de omzet ondanks de feestdagen met maar 3 procent tot 5,7 miljard dollar. Dat is voor de laatste maanden van het jaar een opvallend lage stijging. Immers, de groei tussen het derde kwartaal van 2007 en dat van 2008 was nog 31 procent. Van jaar op jaar namen de verkopen in het vierde kwartaal met 18 procent toe.
Tweehonderd miljoen dollar, of drie procent van de omzet, is niet toe te wijzen aan omzet met tekstadvertenties. Dat geld is vermoedelijk afkomstig uit handel in zakelijke diensten en bijvoorbeeld abonnementen voor meer schuifruimte voor Gmail en Picasa. Specificaties geeft het technologiebedrijf echter niet.
Het enige detail dat Google-baas Schmidt daarover geeft, is in de uitspraak: "Ondanks het lastige economisch klimaat blijven we investeren in strategisch groeigebieden zoals display advertising, mobiel en zakelijke diensten".
De nettowinst daalde met 68 procent tot 382 miljoen dollar.
Beleggers weten niet precies wat ze met de Google-resultaten aanmoeten. Kort na sluiting van de beurs, rond middernacht, steeg het aandeel in het nabeurs-circuit met 4 procent. Vanochtend echter was dat optimisme omgeslagen in een negatief sentiment, met een daling van bijna 3 procent.
Het aandeel Google heeft in een jaar tijd 56 procent van zijn waarde verloren, tot nu 306,50 dollar.
Reclame wordt effectiever
Een positief teken voor beleggers en Google-gebruikers is het feit dat het aantal betaalde kliks groeit. In het derde kwartaal bedroeg die groei 10 procent, vergeleken met vorig jaar 18 procent. De term ‘betaalde kliks’ staat voor de effectiviteit van Googles tekstadvertentieprogramma AdWords. Kennelijk maken Googles techneuten de dienst steeds iets beter, waardoor het voor klanten ook nuttig is die tekstlinks te klikken.
Steeds meer omzet genereert Google met tekstadvertenties op zijn eigen sites, met als belangrijkste element de zoekmachine. Van jaar op jaar groeide de omzet uit het eigen sitenetwerk met 22 procent tot 3,81 miljard dollar. Omgerekend is dat 67 procent van het totaal.
Via sites van derden, waarop reclame uit het AdSense-programma staat, zette Google met 1,69 miljard 4 procent meer om dan vorig jaar.
Voorts blijkt dat 50 procent van de omzet, 2,86 miljard, afkomstig is van buiten Amerika. Nederland neemt daar een substantieel deel van voor zijn rekening. Hoeveel dat is houdt Google echter al jaren geheim. Het meldt geen resultaten op landenniveau. Enkel voor Engeland is het bij wet verplicht die cijfers te rapporteren. Daar kwam de omzet uit op 685 miljoen dollar, twaalf procen van het concerntotaal.
Uitgaven aan de bouw van nieuwe datacentra waren ook afgelopenkwartaal stabiel op 368 miljoen dollar. In de regel schommelt die post tussen de 300 en 400 miljoen dollar.
Op zijn investeringen in AOL en Wimax-bedrijf Clearwire schrijft Google 1,1 miljard dollar af.