Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Tariefdaling banners moet gestuit’

09 februari 2009 - 10:323 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie

WebAds-directeur en IAB-bestuurder Tjeerd Kooij luidt de noodklok. Website- exploitanten moeten een vuist maken, vindt hij, teneinde het effect van kwaliteit voor online reclame samen aan te gaan tonen.

"Iedere adverteerder en bureau gaat momenteel blind voor de laagste prijs. Display is bezig aan een duizelingwekkende vlucht naar beneden. Op deze manier nadert de afgrond en maak je deze belangrijke vorm van online reclame kapot."

Terwijl zijn personeel bij WebAds een verjaardag viert aan het eind van dag wanneer het duister neerdaalt over ‘het’ Singel in het centrum van Amsterdam, gaat directeur Tjeerd Kooij er even goed voor zitten. Want hij heeft een groot probleem:

"Effect en resultaat lijken er niet meer toe te doen met bannering. Zo veel mogelijk views voor bodemprijzen, dat is kennelijk het enige dat nog telt. Het is funest voor de gezonde exploitatie van kwalitatief goede content op internet in Nederland", meent Kooij.

Maar de markt regeert en dicteert dit toch, een alsmaar groeiende reclameruimte en geen aantoonbaar commercieel voordeel van reclame bij kwalitatief goede content?

Kooij: "Het ene deel is juist: de beschikbare ruimte is enorm toegenomen en groeit nog steeds. Heel veel ruimte is beschikbaar gekomen door Google met AdSense, en ook het aantal aanbieders blijft groeien. Er is een enorme focus op het vullen van de voorraad en er komen per site steeds meer posities bij in de hoop de omzet tenminste gelijk te houden.

Maar het tweede argument klopt niet. Het effect van het adverteren bij Voetbal International is veel beter dan bij de eerste de beste fansite van Ajax. De beleving binnen een sterke omgeving als VI in combinatie met de aandacht die naar de reclame uitgaat versterkt het effect voor de adverteerder. Belangrijke adverteerders beseffen dat ook wel, maar ze laten zich meesleuren in het prijsvechten. Waarom nog de hoofdprijs betalen als ze van bucket sales kunnen profiteren?"

Maar is de meerwaarde qua effect bij hogere prijzen en een kwalitatief betere omgeving voldoende aantoonbaar? Of wilt u prijsafspraken?

"Daar heb je een punt. Het aantonen van de meerwaarde is onvoldoende ontwikkeld. En daar moeten we heel snel wat aan gaan doen. Prijsafspraken zijn onwettig en ook zinloos. Nee, we moeten de kennisontwikkeling hoog in het vaandel zetten en standaarden ontwikkelen om effect van kwalitatief reclame maken aan te tonen."

Kan dat wel in een diffuse markt waarin niet precies te bepalen is welke invloeden nu precies tot de aankoop van een consument leiden?

"Die methodes zijn er in de vorm van effectmetingen en hanteren wij bij een bepaald minimum aan besteed budget voor onze klanten. Probleem is het gebrek aan standaardisering. Je zult dus afspraken moeten maken, qua methoden en definities van kwaliteit en effect en wat betreft de meet- en rapportagetechnieken."

Wie pakt de handschoen op?

"Als IAB Nederland willen we daaraan gaan trekken, maar in feite moeten de exploitanten en uitgevers van de websites dit oppakken. Die hebben nog geen vertegenwoordiging, maar die zal er moeten komen. Ook nu de metingen van de Stir vallen onder een ‘joint industry comittee’ moeten de exploitanten daarin een vertegenwoordiging hebben namens de groep in plaats van leden van individuele bedrijven. De eerste contacten zijn gelegd, bijvoorbeeld met Ilse en MSN"

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Kort: IBM signaleert groei quantumcomputing, Microsoft forceert doorbraak in kankerstudies (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Stop niet bij taalmodel (maar breng je enterprise-ai naar volgende fase)

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Het beste lijstje van 2025

    Innovatie & Transformatie

    SandGrain krijgt 13,5 miljoen voor iot-beveiliging met hardware

    Innovatie & Transformatie

    Nxtgen: Nederlandse hightech moet strategische posities innemen

    Innovatie & Transformatie

    Imec krijgt geld voor doorbraak bij quantumcomputers

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs