Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Tariefdaling banners moet gestuit’

09 februari 2009 - 10:323 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie

WebAds-directeur en IAB-bestuurder Tjeerd Kooij luidt de noodklok. Website- exploitanten moeten een vuist maken, vindt hij, teneinde het effect van kwaliteit voor online reclame samen aan te gaan tonen.

"Iedere adverteerder en bureau gaat momenteel blind voor de laagste prijs. Display is bezig aan een duizelingwekkende vlucht naar beneden. Op deze manier nadert de afgrond en maak je deze belangrijke vorm van online reclame kapot."

Terwijl zijn personeel bij WebAds een verjaardag viert aan het eind van dag wanneer het duister neerdaalt over ‘het’ Singel in het centrum van Amsterdam, gaat directeur Tjeerd Kooij er even goed voor zitten. Want hij heeft een groot probleem:

"Effect en resultaat lijken er niet meer toe te doen met bannering. Zo veel mogelijk views voor bodemprijzen, dat is kennelijk het enige dat nog telt. Het is funest voor de gezonde exploitatie van kwalitatief goede content op internet in Nederland", meent Kooij.

Maar de markt regeert en dicteert dit toch, een alsmaar groeiende reclameruimte en geen aantoonbaar commercieel voordeel van reclame bij kwalitatief goede content?

Kooij: "Het ene deel is juist: de beschikbare ruimte is enorm toegenomen en groeit nog steeds. Heel veel ruimte is beschikbaar gekomen door Google met AdSense, en ook het aantal aanbieders blijft groeien. Er is een enorme focus op het vullen van de voorraad en er komen per site steeds meer posities bij in de hoop de omzet tenminste gelijk te houden.

Maar het tweede argument klopt niet. Het effect van het adverteren bij Voetbal International is veel beter dan bij de eerste de beste fansite van Ajax. De beleving binnen een sterke omgeving als VI in combinatie met de aandacht die naar de reclame uitgaat versterkt het effect voor de adverteerder. Belangrijke adverteerders beseffen dat ook wel, maar ze laten zich meesleuren in het prijsvechten. Waarom nog de hoofdprijs betalen als ze van bucket sales kunnen profiteren?"

Maar is de meerwaarde qua effect bij hogere prijzen en een kwalitatief betere omgeving voldoende aantoonbaar? Of wilt u prijsafspraken?

"Daar heb je een punt. Het aantonen van de meerwaarde is onvoldoende ontwikkeld. En daar moeten we heel snel wat aan gaan doen. Prijsafspraken zijn onwettig en ook zinloos. Nee, we moeten de kennisontwikkeling hoog in het vaandel zetten en standaarden ontwikkelen om effect van kwalitatief reclame maken aan te tonen."

Kan dat wel in een diffuse markt waarin niet precies te bepalen is welke invloeden nu precies tot de aankoop van een consument leiden?

"Die methodes zijn er in de vorm van effectmetingen en hanteren wij bij een bepaald minimum aan besteed budget voor onze klanten. Probleem is het gebrek aan standaardisering. Je zult dus afspraken moeten maken, qua methoden en definities van kwaliteit en effect en wat betreft de meet- en rapportagetechnieken."

Wie pakt de handschoen op?

"Als IAB Nederland willen we daaraan gaan trekken, maar in feite moeten de exploitanten en uitgevers van de websites dit oppakken. Die hebben nog geen vertegenwoordiging, maar die zal er moeten komen. Ook nu de metingen van de Stir vallen onder een ‘joint industry comittee’ moeten de exploitanten daarin een vertegenwoordiging hebben namens de groep in plaats van leden van individuele bedrijven. De eerste contacten zijn gelegd, bijvoorbeeld met Ilse en MSN"

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Architectuur
    OpinieCarrière

    Architectuur is meer dan alleen techniek

    Governance & Privacy

    OTC helpt bedrijven met tools voor ict-rapportagestandaard IDRS

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Duurzaam in technologie, dat zijn deze 10 voorbeelden!

    Remko Reinders op podium
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Salesforce: Ai-agent wint na voorzichtige start snel terrein

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    ActueelCarrière

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs