Het merk van een mobiele telefoon is nog steeds leidend bij de keuze voor een bepaald toestel. Steeds belangrijker, zo blijkt, is echter ook welke software op de telefoon is geïnstalleerd bij aanschaf.
Twaalf procent van de kopers van een mobiele telefoon vindt het ‘extreem belangrijk’ welke software en andere content er het toestel zit bij aanschaf. Zeventien procent van de ondervraagden vindt de gebruikersinterface het belangrijkst en 28 procent kijkt niet naar de zachte factoren van het toestel, maar louter naar het merk.
Dat blijkt uit een peiling van Getjar.com onder respondenten uit 130 landen. Hoe groot de steekproef was, meldt de oprichter van de site Ilja Laurs niet op zijn weblog.
Het onderzoek kan niet representatief heten voor alle mobiele bellers in de wereld. Getjar is namelijk een portaalsite waar mobiele bellers software voor hun toestel kunnen downloaden. Sitebezoekers vinden nieuwe toepassingen voor hun telefoon per definitie belangrijk. De Nederlandse producten eBuddy en Nimbuzz staan respectievelijk op plaats 1 en 2 als meest gewaardeerde toepassingen.
De onderzoeksresultaten vinden toch ook steun in de telecombranche. Tijdens het Mobile World Congress zeiden directeuren van Skype en Orange dat consumenten significant vaker een telefoon kochten als ze daar ‘uit de doos’ al mee konden Skype’en of Hyve’en.
Van de kopers van de Skypephone bij de Engelse operator 3 was 79 procent van de klanten nieuw op 3’s netwerk, louter om mobiel te kunnen Skype’en. De G1 en iPhone worden aantrekkelijk geacht vanwege de ingebouwde downloadwinkels.
Foto: avinashraj (cc)