Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Google: ‘Onze mailonderbrekingen zijn zichtbaarder’

01 mei 2009 - 12:576 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurGoogle

‘Over interne mailonderbrekingen klaagt iedereen bij de systeembeheerder, maar die van ons zijn veel zichtbaarder.’ Computable sprak met Dave Armstrong, marketingdirecteur EMEA voor de Google Enterprise-producten over cloud computing.

Wat is Googles definitie van de cloud?
De cloud is een situatie waarin data en applicaties op afstand gehost worden binnen grote datacenters. Klanten hebben er toegang toe via een web browser. Ook al wordt je email op traditionele manier gepushed naar je mobiele telefoon, dan nog is het cloud computing omdat de data en de applicatie op afstand gehost worden. De cloud is overal vandaan toegankelijk, net zoals wolken in de lucht.

Als de cloud uit de lucht is, kan ik mijn werk niet doen.
Als we praten met onze klanten over de onderbrekingen die er zijn geweest – het model is niet perfect – zeggen ze: het was een beetje pijnlijk, maar het is veel beter dan wat wij zelf ooit hadden kunnen bieden. Je moet bedenken dat iedereen nu toch al downtime heeft. De overall downtime van Gmail is belangrijk lager dan als bedrijven hun mail zelf verzorgen. Dat blijkt uit onderzoek van de Radicati Group. Zij hebben een vergelijking gemaakt tussen mailsystemen zoals Lotus Notes, die je intern draait, en webmaildiensten. Alleen: over interne mailonderbrekingen klaagt iedereen bij de systeembeheerder, maar die van ons zijn veel zichtbaarder. Daarom hebben we ook het Google Dashboard in het leven geroepen.
Daarnaast stellen we klanten meer en meer in staat om offline te werken. Ik gebruikte de offline versie van Gmail in het vliegtuig gisteren hiernaartoe. Ik kwam aan in het hotel, logde in op het Wifinetwerk, synchroniseerde en ik was weer online zoals normaal. Sommige klanten willen bovendien graag hun bestaande mailclient blijven gebruiken. Daarvoor hebben we IMAP en POP3. Daarmee krijg je mail naar je bestaande client. Als je dat doet, is de gebruikservaring precies gelijk aan een situatie waarin je de mail draait op een interne mailserver. Ook als de server down gaat, heb je nog steeds toegang tot de eerder binnengekomen mails.
Voor Google Apps hebben we een SLA die is gebaseerd op een beschikbaarheid van 99,9 procent. Daarmee beloven we een gemiddelde van tien tot vijftien minuten downtime per maand over de loop van het jaar. Als we daaroverheen gaan, zoals in februari, dan bieden we credits aan.

Waarom krijgen bedrijven hun geld niet terug als het SLA niet gehaald wordt?
Omdat ze meestal toch doorgaan met de dienst. Geld teruggeven is financieel uitdagend vanuit een logistiek perspectief. Ik ken de details niet, maar ik denk dat credits een logischer manier zijn om iets terug te doen voor bedrijven die te maken krijgen met onderbrekingen. Anders moeten ze hun boeken weer bijwerken voor de voorgaande maand. Bovendien is het meer recht door zee. Dat is misschien de gemakkelijkste manier om ernaar te kijken.

Het is anders dan conventionele SLA’s.
Het gaat ook om nieuwe technologie.

Dat betekent nog niet dat je het SLA hoeft te veranderen.
Ik weet niet heel veel over traditionele SLA’s, dus ik kan niet goed een vergelijking maken. Maar voor zover wij weten werkt het model heel goed. Zowel de grote als kleine klanten waar ik mee spreek lijken erg gelukkig met deze benadering te zijn.

Bent u eventueel deze regel aan te passen voor bijvoorbeeld Nederland?
Dat is moeilijk om te doen omdat wereldwijd opereren, want de cloud overschrijdt grenzen. Maar ik neem het mee terug naar onze productjongens. Ik zal hen vragen of het een idee is om dat te onderzoeken via een enquête onder onze klanten.

Hoe veilig is de cloud?
Google heeft, net zoals banken, altijd betere beveiliging geboden dan klanten zelf kunnen leveren. Je geld is veiliger in een kluis van de bank dan onder je matras thuis. Hetzelfde geldt voor cloud computing. Als iemand al gegevens uit Google Apps al te pakken krijgt, dan zijn ze versleuteld en kunnen niet bekeken worden. Ten tweede is het veiliger om data gedistribueerd te bewaren dan op één plek. Juist omdat onze data rondbeweegt over verschillende machines is het heel moeilijk om een hele verzameling gebruikersdata bij elkaar te krijgen.

Google Enterprise
Google Enterprise biedt bedrijven zoek-, cloud computing en geo-ruimtelijke diensten.

Zoeken Armstrong: ‘Met onze zoektechnologie voor intern zoeken bieden we bedrijven een gebruiksvriendelijke user interface voor alle werknemers om te zoeken binnen verschillende databronnen, zoals databases, een verzameling bestanden of bijvoorbeeld een erp-systeem. Het beste voorbeeld daarvan is gebruik binnen een call center. De gebruiker heeft maar één search box nodig om alle informatie over een bepaalde klant op te zoeken. Met die ene zoekopdracht haalt hij informatie uit allerlei verschillende systemen. Niet alleen informatie over de klant en de producten die hij gekocht heeft, maar bijvoorbeeld ook informatie uit het factureringssysteem, om te zien of die klant goed betaalgedrag vertoont. Daarnaast gebruiken veel bedrijven onze zoektechnologie voor hun website. Via onze gehoste dienst, Google site search, kunnen bedrijven websitebezoekers een Googlezoekopdracht laten uitvoeren alleen binnen hun site. Binnen vijf minuten kunnen ze site search in hun website inbedden. Daarmee voegen ze een Google-zoekveld toe aan hun website. Wanneer bedrijven zich bezighouden met online verkoop, kan de Google search appliance helpen om bijvoorbeeld beter te sturen hoe zoekresultaten worden gepresenteerd en te zien waar klanten naar zoeken.’

Geospatial ‘Dan hebben we het over Google Earth en Google Maps. Voor extern gebruik is er de mogelijkheid om een Google Map in je website op te nemen. Dat doen bijvoorbeeld hotels en winkels. Interessanter en minder bekend is het om deze applicaties intern te gebruiken. Een goed voorbeeld daarvan is het gebruik voor ketenbeheer. Bedrijven gebruikten traditioneel spreadsheets om dat soort informatie te laten zien. Maar die applicaties begrijpt niet iedereen gemakkelijk. Om je hele beheerketen van je fabrieken tot je vrachtwagens te laten zien op Google Earth en Maps komt gebruikers heel bekend voor en is intuïtief in het gebruik.’

Dave Armstrong
Vanaf maart 2007 is Dave Armstrong directeur marketing EMEA bij Google Enterprise. Daarvoor werkte hij onder andere als senior marketing manager EMEA bij Information Builders. Hij studeerde van 1995 t/m 2000 aan de Universiteit van Leeds. Zijn hoofdvak was Frans, met bijvakken IT en business management .

 

Meer over

ArchitectuurDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Cloudstichting opgericht, eerste lokale-overheidsklanten voor DSC (en meer)

    Hulpsheriff, Amerika, politie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    DCC geschokt door rol Microsoft als ‘hulpsheriff’

    Remko Reinders op podium
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Salesforce: Ai-agent wint na voorzichtige start snel terrein

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Het hybride datacenter: ook AWS ziet dat de cloud is neergedaald

    Groeien
    AchtergrondCarrière

    Van schuldenlast naar groeikansen: Atos maakt zich klaar voor de toekomst

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Soevereine cloudoplossingen bieden veel kansen’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs