Ict-leverancier HP gaat werknemers het komend kwartaal voorlichten over verantwoord alcoholgebruik. Het initiatief maakt deel uit van de zogeheten Bravo-campagne die draait om de thema’s bewegen, roken en het stoppen daarmee, alcohol, voeding en ontspanning.
Het project moet ervoor zorgen dat medewerkers van HP beter nadenken over hun gezondheid. ‘Zieke personeelsleden krijgen altijd veel aandacht’, zegt hr-manager Wilma Pel. ‘Dat is logisch, omdat het belangrijk is dat die mensen weer snel gezond worden, maar ondertussen denkt niemand aan al die medewerkers die wél gewoon aan het werk zijn.’
De Bravo-campagne moet daar verandering in brengen. Elke drie maanden bedenkt Pel in een brainstormsessie met collega’s hoe een van de thema’s aan bod kunnen komen. Zo organiseert het bedrijf lunchwandelingen, helpt het werknemers stoppen met roken en houdt het informatiedagen over voeding.
Vakantie
De komende dagen denkt Pel na over de invulling van de campagne van komend trimester. Pel: ‘We raden medewerkers aan matig te zijn met alcohol. Veel mensen gaan binnenkort op vakantie en dat is natuurlijk een goede gelegenheid op een terras een drankje te drinken.’ Volgens de hr-manager is de campagne niet betuttelend bedoeld. ‘We laten bijvoorbeeld weten hoe veel calorieën er in een glas wijn zitten’, zegt ze.
Hoewel het volgens Pel ‘in een hectische omgeving belangrijk is gezond te leven, worden werknemers van HP niet verplicht mee te doen aan de activiteiten uit de Bravo-campagne. ‘Ik zie hier dagelijks mensen die roken of veel te dik zijn. Daarvoor gaan we geen verantwoordelijkheid nemen. Uiteindelijk moeten ze het toch zelf weten.’
Uit Brits onderzoek bleek onlangs dat ict’ers in stressvolle tijden vaker dan andere werknemers een glas alcoholhoudende drank inschenken. Zij zouden dat wekelijks 34 keer doen. Volgens het Chartered Institute of Personnel and Development, een instituut voor personeelsmanagement, zouden mannen per week niet meer dan 28 drankjes moeten drinken. Voor vrouwen ligt dat aantal op 21.
