Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Netaspect bouwt weer zelf aan polissoftware

16 juni 2009 - 14:574 minuten leestijdAchtergrondSoftware & DevelopmentNetaspect
Rik Sanders
Rik Sanders

Nu de fusie met CCS is afgeketst staat Netaspect er weer alleen voor. Het Dordtse softwarebedrijf blijft samenwerken met CCS, maar gaat ook door met de ontwikkeling van zijn eigen polisadministratie-oplossing. Die komt eind 2010 op de markt. Een eerste klant is er al: volmachtverzekeraar Turien uit Alkmaar.

Dat de fusie met CCS is afgeketst, komt omdat het draagvlak onder het personeel ontbrak. Dat bleek  uit nader onderzoek na de intentieverklaring tussen beide softwaremakers, vertelt Arthur Clement, samen met broer Cor directeur en oprichter van Netaspect. 'Op directieniveau was iedereen overtuigd van het nut van een samensmelting, maar op de bedrijfsvloer ontbrak voor een deel het enthousiasme.' CCS (Woerden, 160 medewerkers) biedt de Level 7-backoffice-oplossing aan, terwijl Netaspect (Dordrecht, 60 werknemer) de front- en midofficesoftware Certigo verkoopt.

Cultuurverschil

Clement zegt niet de behoefte te hebben in te gaan op de details van het ontbreken van de chemie tussen het personeel van CCS en Netaspect. Van een conflict is echter geen sprake, benadrukt hij. 'Alleen merkten we op een gegeven moment dat de verschillende overleggen tussen werknemers stroef verliepen. Dan moet je de conclusie trekken dat het doordouwen van een fusie niet verstandig is. Niet voor niets mislukken veel fusies nadat ze toch zijn doorgedrukt. Dat wilden beide directies voorkomen.' Hij ontkent dat er sprake was van een verschil van mening over de te voeren architectuurstrategie (CCS is een Progress-huis, terwijl Netaspect Microsoft aanhangt).

Wel erkent hij dat cultuurverschillen een rol hebben gespeeld. Netaspect komt uit de internethoek en is op enig moment weboplossingen voor het verzekeringswezen gaan ontwikkelen, terwijl  CCS zich vanaf de oorsprong al richt op backofficesoftware voor (schade)verzekeraars. 'Maar dit moet ook niet overdreven worden. CCS en Netaspect werken ook met veel plezier gezamenlijk bij een aantal klanten. En dat willen we behouden.' Voor een strategische samenwerking met een andere, grotere partner sluit Clement zijn ogen niet, al heeft hij geen lijstje met namen op zak. Wie de leveranciersmarkt voor de financiële wereld bekijkt, ziet dat die uit twee hoofdgroepen bestaat: de  gespecialiseerde softwarehuizen, zoals CCS, Anva of COR AG, en de algemenere ict-dienstverleners, waaronder CSC, Unisys, EDS, Capgemini en Ordina.

Meningsverschil

Het gerucht dat Netaspect financiële problemen zou hebben, onder andere als gevolg van een conflict met financieel dienstverlener Vvaa doet Clement af als onzin. 'Soms heb je wel eens een verschil van mening met een klant. Het geschil met Vvaa is in harmonie opgelost.' Hij wijst erop dat Netaspect zelfs bezig is met de ontwikkeling van een eigen standaardsysteem voor de polisadministratie (een onderdeel van de backoffice). 'Verzekeraars en volmachtbedrijven werken nog vaak met maatwerksoftware. Dat is een dure investering, omdat het doorvoeren van wijzigingen kostbaar is. De markt vraagt dan ook steeds meer om een standaardplatform. Daar zijn wij sinds begin 2006 mee bezig. Door de fusie met CCS zou onze polisadministratie-ontwikkeling in een versnelling komen, maar nu houden we onze eigen planning weer aan.'

Volgens Clement krijgt het polissysteem, dat eind 2010 op de markt zal komen, een bijzondere architectuuropzet. Hierbij vinden de onlineverkoop en het beheer van polissen, en het centraal inregelen van de verzekeringsproducten en de contractadministratie plaats in één integraal systeem. Commerciële divisies van verzekeraars worden op deze manier minder afhankelijk van de ict-afdeling en kunnen hun eigen 'ditso's en 'datso's regelen. Dat moet ook wel, benadrukt de Netaspect-directeur, want de snelheid waarmee de consument zijn zaken tegenwoordig wil afhandelen is hoog. 'Anders kunnen ze de consument niet meer bijhouden en stapt die over naar een concurrent.'

Uit de doos

De eerste klant is er al voor het nieuwe Certigo Polis-administratiesysteem: de Alkmaarse verzekeraar Turien, die zijn volledige polisadministratie wil vervangen door dit product. 'Zo'n eerste klant is voor ons uiterst belangrijk omdat verzekeraars eigenlijk alleen met bewezen technologie willen werken. Uiteindelijk willen wij de verzekeringsbranche een nieuw standaardplatform aanbieden. Wat dat betreft is het 'krankzinnig' dat in zo'n grote sector nog geen passend softwareplatform – een nieuwe generatie erp-software – voorhanden is. Dat zie je overigens ook in andere landen. In Groot-Brittannië en Scandinavië vragen verzekeraars nu ook om 'out of the box'-standaardpakketten voor het automatisch afhandelen van schadeverhandelingen en online verkoop van verzekeringspolissen. Dat is voor ons  interessant, omdat we met onze nieuw polisplatform internationale ambities hebben.'

Meer over

Fusies

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Fusie CCS en Netaspect afgeblazen

    ActueelSoftware & Development

    CCS en Netaspect kondigen fusie aan

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Verzekeraar VAN kiest platform Netaspect

    Computable.nl
    AchtergrondSoftware & Development

    ‘Maatwerk vormt een sta-in-de-weg’

    Deal
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Netaspect krijgt geld én nieuwe topman

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Aegon verlengt BPO-contract met Logica

    2 reacties op “Netaspect bouwt weer zelf aan polissoftware”

    1. Kim Leemreize schreef:
      7 juli 2009 om 11:14

      In tegenstelling tot wat er in de laatste alinea van dit artikel door NetAspect wordt beweerd, is er in de Nederlandse markt wel een compleet standaardpakket beschikbaar voor verzekeraars, de Quinity Insurance Solution. QIS biedt functionaliteit voor het online verkopen van verzekeringspolissen, inclusief het voeren van de complete polisadministratie en het al dan niet automatisch behandelen van schades. QIS automatiseert alle front/mid/backofficeprocessen van de verzekeraar met een geintegreerde web-based oplossing. QIS is reeds in gebruik bij een aantal Nederlandse en buitenlandse verzekeraars en heeft zich bewezen in de praktijk.

      Login om te reageren
    2. R. Scheffer schreef:
      7 september 2009 om 06:58

      Er zijn inderdaad verschillende oplossingen op de markt.

      Wij bij Triple S unlimited bieden eveneens uitstekende oplossingen voor de automatisering van het verzekeringsbedrijf, varierend van uitsluitend offertesoftware tot een volledige front to end oplossing. Reeds geimplementeerd bij verschillende verzekeraars, niet in de laatste plaats in de levenmarkt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs