Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Modewinkel heeft CRM op laag pitje staan

24 juni 2009 - 09:03ActueelData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Retailers in de modebranche gebruiken automatisering nauwelijks voor het vinden en binden van klanten. Customer relationship management (crm) staat nog in de kinderschoenen. Modebedrijven zetten ict vooral in om de efficiëntie binnen de organisatie te verbeteren. 'Ict staat hoog op de strategische agenda maar richt zich nauwelijks op innovatie.' Dat is een opvallende conclusie uit het trendonderzoek Fashion Retail & ICT 2009.

Tachtig ict-beslissers uit de modebranche beantwoordden een enquête over de huidige automatisering en toekomstige behoeften. Onder andere strategie, beleid en managementinformatie kwamen aan bod. Het onderzoek is uitgevoerd door Goals Marktbewerking in opdracht van retail-automatiseerder K3.

Uit de enquête komt naar voren dat modebedrijven ict hoog op de agenda hebben staan maar met name de automatisering van de primaire processen. Volgens de onderzoekers is bijna de helft van de respondenten van plan om systemen binnen drie jaar geheel of gedeeltelijk te vervangen. De respondenten hebben een lichte voorkeur voor geïntegreerde oplossingen in plaats van een combinatie van deelsystemen. Verder komt naar voren dat er dringend behoefte is aan standaarden voor het uitwisselen van informatie.

Geen real-time informatie

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat de meeste bedrijven geen real-time koppeling hebben tussen verkoop en bevoorradingssystemen. Daardoor is verkoopinformatie vaak niet actueel beschikbaar. Ook blijkt dat belangrijke managementinformatie binnen afdelingen blijft hangen. Daardoor kan het management geen beslissingen maken aan de hand van betrouwbare informatie.

De onderzoekers concluderen: 'Wat innovatie betreft, loopt de modebranche niet voorop. Zo begint de belangstelling voor ict-oplossingen rond marketing en sales nu pas te komen. (..) Ook als we kijken naar de rol van websites, blijkt dat de innovatie nog in de kinderschoenen staat. Bijna driekwart van de bedrijven heeft een statische site. De interactie is beperkt tot downloads en contact per e-mail. Een minderheid heeft koppelingen met de backoffice gerealiseerd', aldus de onderzoekers.

Meer over

BackofficeBusiness Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondSoftware & Development

    Dertien tips voor succesvol CRM

    Computable.nl
    AchtergrondSoftware & Development

    CRM zonder visie: kan het slagen?

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Centric koopt weer mode-softwarepecialist

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Mexx betrapt op gebruik illegale software

    Computable placeholer
    ActueelSoftware & Development

    Wipro implementeert Oracle bij modebedrijf WE

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs