Microsoft heeft tijdens de Worldwide Partner Conference 2009 in New Orleans een aantal nieuwe tools geïntroduceerd om partners te helpen in de verkoop van zijn software.
De nieuwe tools werden aangekondigd door Allison Watson, de channelbaas van Microsoft. De tools zijn een steuntje in de rug bij de verkoop van Software+Services, zoals Microsoft Business Productivity Online Suite (BPOS), dat niet door alle partners even makkelijk wordt opgepakt. Zo is er de ‘Profitability Modeler’ tool waarmee partners hun omzet en winstverwachtingen voor de komende drie kunnen inschatten bij de verkoop van BPOS, mobiele oplossingen en hosting diensten. Partners kunnen verder BPOS zelf in hun organisatie uitproberen om ervaringen op te doen.
Watson kondigt nog meer ondersteuning aan voor de verkoop van Windows 7 en Server 2008 R2. Dat moet gebeuren met ‘Project Greenlight’. Business partners kunnen hiermee applicaties van klanten testen die werken op Windows Server 2008 R2 en Windows 7. Partners kunnen hierbij technisch advies geven en krijgen ondersteuning bij de verkoop van Windows Server 2008 R2 en Windows 7. Eindgebruikers kunnen hebben vaak vragen rond comptabiliteitsproblemen, die zich eerder voordeden bij Vista en XP. Die bezorgheid moet via ‘Project Greenlight’ weggenomen worden.
Microsoft heeft verder zijn ‘Partner Learning Center’ vernieuwd. Alle technische, verkoop en marketing trainingen zijn ondergracht in een portal. Partners kunnen zelf individueel trainingen volgen. Leidinggevenden kunnen zelf de trainingen inroosteren, zodat er genoeg ondersteuning is om klanten te bedienen.
Watson spoort tot slot partners aan meer gebruik te maken van sociale netwerken zoals Twitter. Hiermee kunnen ze klanttevredenheid verbeteren en omzet hun verhogen, aldus Microsoft’s channelbaas. Volgens een recent rapport van IDC leidt het gebruik van sociale media tot een gemiddelde groei van it-transacties met 16 procent.