De Consumentenautoriteit doet onderzoek naar de naleving van de garantieregels in de elektronicabranche, onder ander bij e-tailers. De bedrijven Paradigit en Computerland hebben de Consumentenautoriteit toegezegd dat ze zich in de toekomst zullen houden aan de regels voor garantie & conformiteit en oneerlijke handelspraktijken.
Een consument die bij Paradigit of Computerland een computer koopt, kan zich beroepen op zijn wettelijke rechten als een product niet voldoet of als het eerder kapot gaat dan verwacht had mogen worden. Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Met deze toezegging doen beide bedrijven een duidelijke belofte aan de consument. Zij tonen zich een serieus aanspreekpunt wanneer een gekocht product gebreken vertoont."
Paradigit en Computerland hebben respectievelijk 21 en 15 computerwinkels door heel Nederland. De Consumentenautoriteit heeft onderzoek gedaan naar deze bedrijven op basis van vragen en klachten bij ConsuWijzer. Daaruit is gebleken dat de informatie van de bedrijven op hun website, de algemene voorwaarden, het instructiemateriaal en de praktijk in de winkel niet in overeenstemming waren met de wettelijke regels op het gebied van garantie & conformiteit en oneerlijke handelspraktijken.
Paradigit en Computerland hebben erkend dat zij de regels van het consumentenrecht op het gebied van garantie & conformiteit in het verleden niet altijd goed hebben nageleefd. Daarom waren de bedrijven bereid hierover met de Consumentenautoriteit afspraken te maken voor de toekomst, waarmee duidelijkheid wordt geschapen voor consumenten. De afspraken zijn in lijn met de wet. De bedrijven hebben hun website, de algemene voorwaarden en hun instructiemateriaal reeds aangepast en hebben de Consumentenautoriteit toegezegd de praktijk in de winkels binnen twee maanden na de toezegging op orde te brengen. De Consumentenautoriteit zal naleving van de afspraken nauwgezet in de gaten houden. Als de afspraken niet worden nageleefd, kan de Consumentenautoriteit alsnog een handhavingsprocedure starten.
Inhoud toezegging
In de toezeggingen aan de Consumentenautoriteit is onder meer vastgelegd dat de bedrijven erkennen dat zij zelf het eerste aanspreekpunt zijn voor consumenten die een product hebben gekocht dat niet deugt. Ook is vastgelegd dat zij zelf zullen zorgen voor herstel of vervanging van het product binnen een redelijke termijn, ongeacht het beleid van de fabrikant. Als het product binnen twee jaar na aankoop bij normaal gebruik kapot gaat, zullen de winkelketens het kosteloos herstellen of vervangen. Ook na die periode van twee jaar heeft de consument nog steeds recht op een deugdelijk product. Ook hierover zijn afspraken vastgelegd in de toezegging. Bovendien hebben Paradigit en Computerland beloofd geen onjuiste informatie te verstrekken aan consumenten over hun recht op kosteloos herstel of vervanging bij non-conformiteit.
Het feit dat PDC dit implementeert zegt iets over hoe serieus dit bedrijf haar klanten neemt. Top dus.
Belangrijker in mijn optiek zijn echter de volgende vragen;
1. Hoe is het mogelijk dat er zoveel onduidelijkheid bestaat mbt wettelijke regelingen, bijv. inzake garantie?
2. Hoe is het mogelijk dat het merendeel van alle aanbieders van PC’s, notebooks e.d. op de markt niet aan
deze wettelijke verplichting voldoet en de kosten hiervan eenvoudig doorschuift in de keten?
Lijkt me op zijn minst een discussie waard binnen de keten…., brancheorganisaties en overheid.
Goede actie.
Laat ze ook eens een bezoekje brengen aan de Apple retailers.
Deze hanteren een garantieperiode van 1 jaar, wil je meer (3 jaar) dan moet je hier grif voor betalen!
Werkelijk belachelijk wanneer je computer hardware koopt….
Beste Grin,
Voor Apple retailers is het inderdaad zo, echter als je erop staat, bellen ze met Apple en deze geeft dan de 2 jaar waar je Europees recht op heb.
Deze informatie is direct van een Apple certified service partner.
Dus je poot stijf houden en je hebt je 2 jaar.
Fritkse
Kijk maar naar Dixons, die brengen 210 euro in rekening voor het herstellen van een harde schijf die al eerder, tijdens het eerste jaar vervangen werd. Ga je niet akkoord met de reparatie,dan moet je 75 euro dokken als je je PC terug wilt hebben, doe je dat niet, dan verklaren ze je eigendom vervallen. Een gewoon mens vindt dit diefstal, de politie niet, die spreekt over ‘onwillige verkopers’.
Er is nergens een instantie te vinden waar je serieus wordt genomen met je klachten, overal ben je de eerste en enige, dus ongeloofwaardig. Postbus 51 stuurt lieve maar niet terzake doende reacties. De rekeningen voor herstel zijn voor de consument.