Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Gartner: kwart BPO-leveranciers haalt 2012 niet

contract deal uitbesteding
30 september 2009 - 22:183 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieGartner
Redactie Computable
Redactie Computable

Marktonderzoeker Gartner voorspelt dat een kwart van de grote bpo-leveranciers het jaar 2012 niet zullen halen. De onderzoekers zien de slechte economische omstandigheden, verliesmakende contracten en gebrek aan gestandaardiseerde dienstverlening op abonnementsbasis als belangrijkste oorzaken van die afname. Volgens de onderzoekers wordt de bpo-markt de komende jaren flink opgeschud.

Dat stellen de onderzoekers aan de hand van hun jaarlijkse onderzoek naar leveranciers van business process outsourcing (bpo). De marktonderzoeker geeft in zes punten een toekomstvisie op de bpo-markt. Dat lijstje helpt managers die bedrijfsprocessen uitbesteden bij de keuze van een betrouwbare bpo-leverancier. Zonder namen te noemen geven de onderzoekers zicht op welke bpo-leveranciers 2012 niet halen, welke bedrijven er goed voor staan en welke bedrijven mogelijk worden overgenomen. De adviezen zijn gebaseerd op een uitgebreid rapport.

1. Verliesgevende contracten doen bpo-leveranciers de das om

Volgens Gartner zijn te veel leveranciers te snel in de markt voor bpo gestapt. De onderzoekers stellen dat die leveranciers, om snel marktaandeel te winnen, te snel contracten hebben gesloten zonder te kijken of die overeenkomsten op lange termijn winstgevend zijn. De onderzoekers adviseren klanten en aanbieders van bpo-diensten om kritisch naar de toekomst te kijken en daar open over te zijn. De meeste leveranciers en klanten delen die informatie niet. Volgens de onderzoekers moeten beide partijen inzien dat bpo-dienstverlening een samenwerking is, ‘Openheid over winstverwachtingen sluit voor beide partijen financiële risico’s voor de lange termijn uit.’

2. Kijk naar het track-record van de bpo-leverancier

Gartner: ‘Klanten moeten voordat ze met een bpo-leverancier in zee gaan inzicht hebben in de prestaties van dat bedrijf over een langere periode, bijvoorbeeld twee tot drie jaar.’ Volgens de marktonderzoekers is een groot klantenbestand belangrijk voor een gezonde positie van de bpo-leverancier. ‘Een recente terugval van opdrachten kan bijvoorbeeld wijzen op achteruitgang van het bedrijf.’

3. Het verlies van een grote klant is een alarmbel

Gartner: ‘Als een bpo-leverancier een grote klant verliest, kan dat wijzen op problemen bij die leverancier. Zeker als bpo-dienstverlening de kernactiviteit van de leverancier is. ‘De marktonderzoeker adviseert managers om bij andere grote klanten van de bpo-leverancier informatie in te winnen over de kwaliteit van de dienstverlener. Een andere manier om aan informatie te komen zijn referenties over de bpo-dienstverlener in financiële mededelingen en jaarverslagen van andere belangrijke klanten.

4. Verwacht meer van gestandaardiseerde dienstverlening

Volgens Gartner staan leverancier van gestandaardiseerde bpo-dienstverlening er financieel vaak sterker voor dan leveranciers van maatwerkoplossingen. De leveranciers van gestandaardiseerde dienstverlening hoeven bij nieuwe klanten namelijk niet te investeren in nieuw te ontwikkelen diensten.

5. Wees voorzichtig met bpo-leveranciers in de financiële sector

‘De financiële sector is goed voor een derde van de bpo-contracten die wereldwijd worden gesloten. Bedrijven in de financiële sector bevinden zich door de economische crisis vaak in zwaar weer. Daardoor staan de opbrengsten van die projecten onder druk en dat kan gevolgen hebben voor de bpo-leverancier.’ Gartner adviseert managers om voorzichtig te zijn met het sluiten van contracten met bpo-leveranciers die meer dan 85 procent van hun klanten in de financiële sector hebben.

6. Zorg voor een exit-strategie en leg die vast in het bpo-contract

Gartner ziet in zijn jaarlijkse onderzoeken naar bpo-leveranciers het aantal gestaakte overeenkomsten toenemen. ‘Bedrijven besluiten steeds vaker om uitbesteedde bedrijfsprocessen weer in eigen hand nemen. In het bpo-contract moeten daarover afspraken zijn opgenomen en bedrijven moeten nadenken over de gevolgen van een vroegtijdige contractbeëindiging met de bpo-leverancier.’

 

Meer over

ConsultingDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs