Twinkle, het vakblad voor de webwinkelier, presenteerde tijdens een exclusieve party de tweede editie van de Twinkle100, dé ranglijst met de 100 grootste webwinkels van Nederland. Met gedetailleerde informatie over onder meer omzet, bezoekersaantallen, toeleveranciers, betaalmethoden en keurmerken. Dell staat in de top 10.
Twinkle hoofdredacteur Marieke Verdonk stelt: "Een lijst maken van de 100 grootste webwinkels van Nederland is geen exacte wetenschap. Dat bleek vorig jaar al, toen we de eerste editie uitbrachten en ook nu weer lopen we tegen tal van factoren aan die onze speurtocht naar de online-omzet gegenereerd door Nederlandse consumenten bemoeilijken. Gelukkig is een groot aantal webwinkels toeschietelijk en geven ze zonder veel omhaal details over hun omzet en dergelijke prijs."
De Twinkle redactie is erin geslaagd om de top 100 van Nederland in kaart te brengen met behulp van diverse bronnen, zoals de jaarrekeningen van de bedrijven, de door de bedrijven zelf ingevulde enquête, database met bedrijfsinformatie en brancheonderzoeken.
Opvallend in de Twinkle100
De reisbranche is bijzonder goed vertegenwoordigd in de Twinkle100: maar liefst 30 reisbedrijven, waarvan 7 in de top 10. Samen zijn de reisbedrijven goed voor 2,1 miljard online omzet (42% van de totale omzet die de top 100 vertegenwoordigd).
Pure players als Wehkamp.nl, Neckermann.com en bol.com weten zich meer en meer omringd door grote klassieke retailbedrijven die zich ook als webwinkel een sterke positie hebben verworven, en daarmee als echte multichannel retailers gekenmerkt kunnen worden. Zo staan bedrijven als Albert Heijn, HEMA, Kruidvat, Dexcom en H&M bij de eerste 30, met een gezamenlijke omzet van 391 miljoen.
De top 10
De top 10 van de Twinkle100 2009 – gezamenlijk goed voor 1,9 miljard – bestaat uit:
1. Thomas Cook
2. Sundio Group
3. Wehkamp.nl
4. TUI
5. bol.com
6. KLM
7. Transavia.com
8. OAD
9. Dell
10. CheapTickets.nl