Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het wordt stil online…

04 oktober 2009 - 20:483 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Rutger Frantzen

Er is een nieuwe rel in muziekland aan de gang over het zogenaamde 'Fair Play'-document, de nieuwste manier van de branche-organisatie Buma/Stemra om meer centen in de la te krijgen. Nu gebeurt dat wel vaker met deze belangenbehartiger, maar deze keer gaat het om de regels voor het embedden van content op een website en de draconische bedragen die daarmee gepaard gaan.

Waar het in het kort op neer komt is dat, wanneer men op een site bijvoorbeeld een Youtube-video plaatst waarin muziek zit verwerkt van een Buma-artiest, de beheerder van het domein hiervoor een rekening van 130 euro krijgt. Worden dit er echter meer dan dertig dan gaat deze rekening naar 650 euro per blok van dertig. Bij deze regeling wordt geen onderscheid gemaakt tussen zakelijke en privégebruikers, waardoor het systeem op twee manieren zijn weerslag zal hebben op het gebruik van media op internet.

Voor wat betreft de zakelijke gebruikers stuit dit bijvoorbeeld op de volgende problemen. Vele poppodia maken veelvuldig gebruik van videomateriaal op hun site om een artiest voor te stellen bij een aankondiging om zo meer kaarten te verkopen (wat ook weer aan de artiest zelf ten goede komt). Deze gebruikers kunnen rekening gaan houden met een extra kostenpost van enkele duizenden euro's per jaar, wat voor velen van deze (vaak kleinere) podia niet op te brengen is en dus de prijs van een kaartje verder omhoog zal drijven, wat minder mensen zullen willen betalen.

Daarnaast zijn er de privégebruikers, de muziekenthousiasten, die via bijvoorbeeld een weblog concertbesprekingen doen, nieuw talent aanprijzen, etc. Ook in dit geval zullen velen het voor gezien houden door deze kosten (saillant detail: een licentie voor een privé online-radio/tv-station is 312 euro). Ook het uitwijken naar een buitenlandse server of buitenlands domein biedt geen soelaas: Buma/Stemra kijkt naar de doelgroep van een site; is die gericht op een Nederlands publiek dan volgt een rekening. Dit zal voor een grote groep gebruikers echter betekenen dat zij niet langer kunnen embedden. Zoals al eerder gezegd gaat de rekening namelijk naar de beheerder van een domein. Als dit domein een community betreft (Hyves.nl, Web-log.nl) is de community betalingsplichtig. Het is aannemelijk dat de beheerders van deze communities hier niet op zitten te wachten en de optie tot embedden van externe content voor een groot gedeelte zullen blokkeren. Dit resulteert in een hoop profielen en weblogs die een stuk saaier tot geheel niet interessant meer zullen zijn. Ook in deze blogs wordt immers gebruik gemaakt van embedded content voor hele andere doeleinden (hierbij kan gedacht worden aan een instructievideo), hetgeen evenmin zal kunnen worden voortgezet.

Al met al zal deze regeling, wanneer deze doorgang zal vinden (ingangsdatum staat op 1 januari 2010), een zeer grote invloed hebben op het weblandschap in Nederland. Het is dan ook te hopen dat voor die tijd Buma/Stemra de huidige opzet aanpast naar een model dat een veel kleinere invloed zal hebben op het gebruik van online content en het delen daarvan, hetgeen ook meer en meer in het bedrijfsleven toegepast wordt voor bijvoorbeeld 'viral marketing', en daarmee op een groot deel van de huidige webcultuur. Anders wordt het erg stil online…

» Fair Play-brochure

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Optics11 haalt miljoenen op voor beveiliging zeekabels

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    6 reacties op “Het wordt stil online…”

    1. Henk schreef:
      5 oktober 2009 om 11:18

      Voor de duidelijkheid: veel leveranciers (zoals bv YouTube) betalen al om content online te mogen zetten. Deze video’s kan je op je site laten zien, en vervolgens mag je OOK voor dezelfde content betalen.

      Mijnheer Kuik heeft de kassa horen rinkelen en lacht hele weg naar de bank: 2x vangen voor hetzelfde. En nog vaker als je de CD of DVD hebt thuis liggen…

      Login om te reageren
    2. Wouter schreef:
      6 oktober 2009 om 09:53

      Wat te doen met al die poen?

      Als BUMA dan in staat zou zijn om de opgehaalde gelden ook daadwerkelijk bij de rechthebbende artiest af te leveren, zou het misschien nog als sympathiek richting de muzikant aangemerkt kunnen worden, maar dit is helaas helemaal niet het geval. De geschiedenis leert nu eenmaal dat overvloed tot waanzin leidt.

      Dus wat te doen met al die opgehaalde poen? Uiteraard allereerst de BUMA controle diensten uitbreiden en financieren. Maar misschien ook betere beleggers in dienst nemen? (http://tweakers.net/nieuws/60349/buma-stemra-keert-minder-auteursrecht-uit-na-beursverliezen.html).

      Als er ??n organisatie, en haar bemanning niet gebaat is bij modernisering is BUMA het wel. Dus of aanpassing van wetgeving en handhaving nu juist van hen moet komen?.

      Login om te reageren
    3. Marcel schreef:
      6 oktober 2009 om 10:50

      Straks gaan ze een hyperlink naar een site met (al dan niet embedded) content ook nog belasten… graaiers die gasten!

      Login om te reageren
    4. Rutger Frantzen schreef:
      6 oktober 2009 om 12:24

      @Henk die afdracht klopt deels en is hoofdzakelijk geregeld met de amerikaanse media industrie. Het plan van de Buma-Stemra richt zich puur op de nederlandse belanghebbenden. Daarnaast is meneer Kuik van stichting Brein.

      Maar een mooi alternatief is bijvoorbeeld een integratie van MediaHedge (www.mediahedge.com) waarbij de daadwerkelijke content eigenaar kan bepalen wat er wel en niet mag. Daarnaast gaan dan eventuele fees direct naar de rechthebbenden en niet naar een orgaan waarin zelf, zoals @Wouter zegt, nog een hoop blijft steken. Plus is de verdeling eerlijker, vooral voor de kleinere artiesten die met de huidige sleutel continue buiten de boot vallen.

      Login om te reageren
    5. Chris Couenberg schreef:
      7 oktober 2009 om 11:54

      Speel de bal terug.
      Als ik beheerder/eigenaar van een poppodium zou zijn, leg ik de desbetreffende artiest de keuze voor of alleen aankondiging met tekst en afbeelding op de website ?f ook geluidsfragmenten erbij, maar dan wel onder aftrek van de kosten op je gage.

      Login om te reageren
    6. jules schreef:
      9 oktober 2009 om 19:37

      Dit is weer een schrijnend voorbeeld van de “machthebbers” van dit land, hoe verwachten ze dat we economisch herstel, om nog maar niet te spreken van vooruitgang, tot stand kunnen brengen als alle al dan niet innovatieve iniatieven tot op het bot belast worden “tenzij het van de staat der nederlanden is”?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs