Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Software veroorzaakt storing RandstadRail

16 december 2009 - 15:59ActueelCloud & Infrastructuur
Rian van Heur
Rian van Heur

De storing bij de RandstadRail, waardoor reizigers van maandag 14 tot woensdagochtend 16 december de sneltram niet konden gebruiken, kwam door verkeerd afgestelde software. Door ijsvorming werd de verbinding tussen de bovenleiding en de treintoestellen verbroken. De software bepaalde dat dit te vaak of te lang gebeurde en zorgde dat de treinen niet meer verder reden.

'De software was te gevoelig afgesteld', vertelt woordvoerder Frouke Albers van het Rotterdams openbaarvervoersbedrijf RET. 'De acceptatiegrens van de spanningswisseling was te laag.' Inmiddels heeft het vervoersbedrijf samen met leverancier Bombardier de software aangepast. De vervoerder denkt dat het probleem zich in de toekomst niet meer voordoet.

Volgens Albers kon deze storing niet worden voorkomen door de software te testen. 'Omdat de trein nu rijdt in verschillende weersomstandigheden, komen we het probleem tegen. Zo komen we erachter dat we de software moeten bijstellen.'

Lightrail

De RandstadRail is een lightrail-verbinding tussen Rotterdam en Den Haag en Zoetermeer en Den Haag. Reizigers ondervonden drie dagen last als ze van de sneltram wilden gebruiken. 'Vooral in de spits is het vervelend als de voertuigen niet rijden', zegt Albers.

Er wordt gereden met twee typen voertuigen, namelijk tramvoertuigen tussen Den Haag en Zoetermeer en metrovoertuigen tussen Den Haag en Rotterdam.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Digital twin
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digital twins beloven revolutie in netwerkbeheer en cybersecurity

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Weer Red Hat Award voor Vijfhart, ruim 500 miljoen voor vervolgfonds Main (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zo krijgt de overheid meer grip op clouddiensten

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Over de flexibiliteit van de cloud en de kracht van ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Salesforce koopt alsnog Informatica, datacenters openen deuren voor publiek (en meer)

    Communities of practices
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Overheid, practice what you preach!

    4 reacties op “Software veroorzaakt storing RandstadRail”

    1. Niels schreef:
      16 december 2009 om 16:42

      …Of is het onderwerp ‘weersinvloeden’ niet opgenomen in de produktrisico tijdens de ontwikkeling van de software?

      Login om te reageren
    2. gerard schreef:
      17 december 2009 om 14:04

      Het komt zeker alleen in Nederland voor dat het een beetje gaat vriezen;-)

      Login om te reageren
    3. E.Renson schreef:
      19 december 2009 om 19:24

      Al sinds 1960 kennen we het probleem, De oude trams van HTM hebben de geelgekleurde ‘ijzelknop’. Indrukken en de automaat wordt overbrugd zodat de tram bij ijzel afzetting op de bovenleiding gewoon kan blijven rijden.

      Login om te reageren
    4. Arthur schreef:
      20 december 2009 om 01:08

      Dan moet je bij dit artikel natuurlijk geen foto’s zetten van de Alstom trams van de HTM die wél gewoon ijzelbestendig waren. De RET metros van Bombardier waren dat dus niet …

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs