Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘OPTA faalt op zakelijke vaste telefoniemarkt’

22 december 2009 - 09:48ActueelCloud & InfrastructuurACMKPNTNO

Telecomwaakhond Opta heeft de afgelopen vier jaar niet kunnen zorgen voor voldoende concurrentie op de zakelijke markt voor vaste telefonie. Daar is het marktaandeel van KPN met 70 tot 80 procent onveranderd hoog gebleven. Dat concluderen onderzoeksbureaus Kwink Groep, TNO en Berenschot na de wettelijke vierjaarlijkse evaluatie van het werk van Opta. Op andere markten, zoals consumententelefonie, mobiele telefonie en kabel, zorgde de autoriteit wel voor meer concurrentie.

Uit de evaluatie blijkt dat op de zakelijke vaste telefoniemarkt de migratie naar internettelefonie (VoIP) nog beperkt is. Ook hebben de kabelondernemingen een beperkt aandeel. Maatregelen van Opta hebben hier onvoldoende effect gehad, vinden de onderzoekers. De autoriteit zit echter niet stil, merken ze. Zo zijn voor de komende twee jaren aanvullende maatregelen aangekondigd, waaronder het verplichten van KPN tot de wederverkoop van telefoonaansluitingen die veel bandbreedte aankunnen.

Ook legde Opta KPN de afgelopen jaren verschillende boetes op, omdat de aanbieder selectieve kortingen verstrekte aan zakelijke gebruikers. Bovendien bepaalde de telecomwaakhond in 2006 maximumtarieven voor de wholesalediensten die KPN voor het gebruik van zijn netwerk kan doorberekenen aan andere marktpartijen. De aanbieder wordt verplicht om zijn koper- en glasvezelnetwerken en bijbehorende diensten en faciliteiten open te stellen voor bedrijven die breedbanddiensten willen aanbieden.

Ook de markten voor dsl- en voor kabeldiensten hebben volgens de onderzoekers te maken met beperkte toetredingsbarrières. Dat komt voornamelijk door de consolidatie die op die markten plaatsvond. Door overname van enkele internetaanbieders, zoals Tiscali, steeg het marktaandeel van KPN op de dsl-markt van 72 procent (2005) naar 82 procent (2008). Op de kabelmarkt gingen aanbieders Multikabel, @Home en Casema op in Ziggo. Hun gezamenlijke marktaandeel steeg van 20 naar 30 procent.

 

Meer over

GlasvezelTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs