Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

2010: goed jaar voor Nederlandse telecommarkt

11 januari 2010 - 14:353 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurNipo
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Waar 2009 een jaar was waarin de Nederlandse consument ietwat terughoudender was in aanschaf en gebruik van mobiele telefonie, lijkt 2010 een jaar te worden waarin hij zijn geld weer makkelijker uitgeeft op de mobiele telefoniemarkt.

TNS Global Telecoms Insights laat zien dat 45% van de Nederlanders van plan is de komende zes maanden een mobiele telefoon aan te schaffen, tegenover 18% een jaar geleden. Touchscreen-telefoons lijken daarbij het meest geliefd: 27% van de consumenten is van plan er een aan te schaffen als volgende telefoon. De populariteit van mobiele telefoons met qwertytoetsenbord neemt ook toe; 14% van de consumenten wil er een aanschaffen als volgende toestel. TNS NIPO nam het Nederlandse deel van het onderzoek voor haar rekening.

‘Het toegenomen consumentenvertrouwen en het grote aantal nieuwe smartphones hebben geleid tot de juiste condities voor een perfect storm in 2010, en de branche is klaar om zijn slag te slaan. De aankoopintentie is nog nooit zo groot geweest en afgelopen jaar enorm toegenomen. Dit biedt de branche de gelegenheid de verkoop van mobiele telefoons te doen stijgen en tegelijkertijd met content- en dataplannen te zorgen voor stijgende inkomsten’, aldus Martin Warmelink, directeur Technology & Media bij TNS NIPO.

Een ander mobiel apparaat dat het naar verwachting in 2010 goed zal doen, is het netbook. Ondanks het feit dat het penetratieniveau hiervan op dit moment relatief laag is, zegt 17% van de Nederlandse consumenten er de komende zes maanden waarschijnlijk een te zullen aanschaffen. Dit in vergelijking met 12% voor de grotere notebooks en slechts 4% voor desktop computers.

Caspar Hautvast, Research Executive Technology bij TNS NIPO: ‘De verwachting is dat de verkoop van netbooks het komende jaar een vlucht zal nemen. De grote computerfabrikanten hebben deze behoefte bij consumenten al bespeurd en komen met innovaties op dit gebied. Zo kondigde onder andere Microsoft al aan met een multimedia tablet pc te komen en de geruchten dat Apple binnenkort haar versie van de tablet pc presenteert worden steeds sterker. Gebruikers vinden het netbook qua functionaliteiten complementair aan de nieuwe generatie telefoons. Waar de belangrijkste functionaliteiten voor telefoons vooral muziek, navigatie en agenda zijn, wordt het netbook vooral gebruikt voor e-mail, het bewerken van documenten, internetten, downloaden en eBooks lezen. Het netbook wordt ook vooral gezien als ‘reismaatje’ en minder als primaire pc.’

Hoewel de trend wijst op een ommekeer in de sector, zijn er ook nieuwe aspecten die de groeipotentie kunnen beperken. Het onderzoek toont aan dat consumenten te maken hebben met een overvloed aan nieuwe toestellen en het moeilijk vinden onderscheid te maken tussen de verschillende toestellen. Tevens geeft 24% van de Nederlandse consumenten aan dat problemen met gebruiksgemak hen ervan weerhouden enkele van de aangeboden nieuwe mobiele diensten te gebruiken.

Warmelink: ‘Er is inderdaad een groep die niet mee kan of wil in de ratrace van nieuwe mobiele producten. Tel daarbij op dat Nederlanders wereldwijd tot de achterhoede horen wanneer het gaat om het gebruiken van nieuwe mobiele producten. Waar in Azië mobiele gadgets gelden als statussymbool, lijkt de Hollandse no nonsense instelling het massale gebruik ervan tegen te houden. Het onderzoek toont aan dat er wel degelijk groeipotentie is voor nieuwe apparaten, maar dat de overvloed ervan juist een drempel vormt. Er liggen dus grote uitdagingen voor de markt om consument te overtuigen. Duidelijke, ondubbelzinnige prijsmodellen kunnen ervoor zorgen dat de achterstand van Nederland niet verder op loopt, en de verwachte groei in 2010 werkelijkheid gaat worden.’

 

Meer over

DienstenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs