Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Consumentenbond verliest rechtszaak

02 februari 2010 - 10:15ActueelCloud & InfrastructuurConsumentenbondT-Mobile
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

De Consumentenbond heeft de rechtszaak die zij had aangespannen over SMS-diensten op alle punten verloren. De bond moet ook haar persbericht met feitelijke onjuistheden rectificeren.

De rechtbank oordeelt dat T-Mobile zorgvuldig klanten ondersteunt bij de afhandeling van vragen en eventuele klachten over SMS-diensten. T‑Mobile blijft zich desondanks inzetten voor verdere verbetering van transparantie rondom SMS-diensten. De verscherpte SMS-Gedragscode die per 1 maart aanstaande in werking gaat, biedt daarvoor betere waarborgen.

De Consumentenbond had in een kort geding een principezaak aangespannen over het factureringsysteem van SMS-diensten. De aanleiding van de rechtzaak was een incident waarbij één SMS-aanbieder willekeurig en ongevraagd berichten had verstuurd. T-Mobile en Vodafone hebben deze SMS-aanbieder hier indertijd op aangesproken en geëist om gedupeerde klanten te compenseren. Alle klanten die zich hebben gemeld, hebben hun geld terug gekregen.

De Consumentenbond heeft dit incident echter aangegrepen om het factureringsysteem voor alle SMS-diensten te laten verbieden. Hiermee mist de Consumentenbond de kern van het probleem, welke ligt in de transparantie van de reclames en niet in de wijze van factureren. T‑Mobile is verheugd dat de uitspraak van de rechter de zaak in de juiste proporties terugbrengt.

De rechtbank verplicht de Consumentenbond ook om haar tendentieuze persbericht te rectificeren. Hierin beschuldigde de Consumentenbond T‑Mobile er ten onrechte van dat zij niet zorgvuldig omgaat met SMS-diensten en de afhandeling van eventuele klachten hierover. De rechtbank heeft bepaald dat dit onjuist is en gebiedt de Consumentenbond haar persbericht direct van haar website te verwijderen. Bovendien dient zij een rectificatie te sturen naar alle partijen aan wie zij het oorspronkelijke bericht heeft verstuurd.

Los van deze rechterlijke uitspraak blijft T-Mobile de discussie rondom SMS-diensten serieus volgen en zet zich in om de transparantie van SMS-reclames te verbeteren. De verscherpte SMS-Gedragscode die per 1 maart aanstaande in werking treedt, biedt hiertoe alle mogelijkheden.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs