Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Storing

ICT-storing MKB duurt gemiddeld een dag

25 maart 2010 - 13:40ActueelCloud & InfrastructuurAcronis
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Middelgrote en kleine bedrijven (mkb) doen er ongeveer een dag over om hardwarestoringen, haperende e-mail of problemen met internet te verhelpen. 63 procent van de mkb-bedrijven is een dag kwijt aan het verhelpen van downtime van systemen die belangrijk zijn voor de bedrijfsvoering. Dat stelt softwareleverancier voor opslagbeheer Acronis na Europees onderzoek onder zeshonderd ict-beslissers bij verschillende mkb-bedrijven.

Tien procent van de ondervraagden is er zeker van dat ze in staat zijn om binnen een uur een storing te verhelpen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder dat bedrijven het niet zo nauw nemen met hun back-up en herstelprocessen. Een kwart van de ondervraagde bedrijven voert handmatige back-ups van hun pc's en laptops uit. Bijna een vijfde (19 procent) van de respondenten geeft aan helemaal geen back-ups uit te voeren.

De onderzoeker stelt dat in het mkb zestig procent van alle bedrijfsgegevens op werkstations wordt opgeslagen terwijl die informatie eigenlijk als back-up op een server moet worden bewaard.

Onder mkb verstaat Acronis bedrijven met tussen de 250 en duizend medewerkers. Het bedrijf heeft niet onderzocht hoe vaak die bedrijven op jaarbasis een storing hebben, maar drukt de lezer van het onderzoek wel op het hart dat downtime kan leiden tot omzetverlies, productiviteitverlies en verlies van klanten.

Meer over

Storage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    MKB gebruikt telewerksoftware bijna niet

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Vraag naar ICT’er op peil door overheid en MKB

    Computable.nl
    OpinieGovernance & Privacy

    MKB profiteert van outsourcemakelaar

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    MKB heeft baat bij data de-duplicatie

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    MKB overschat eigen backup- en herstelplan

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    ‘MKB beveiligt digitale informatie onvoldoende’

    2 reacties op “ICT-storing MKB duurt gemiddeld een dag”

    1. Matthé Smit schreef:
      26 maart 2010 om 11:39

      Het is evident dat voor veel MKB-organisaties een storing van een dag te lang is en productiviteitsverlies dan wel inkomstenderving tot gevolg heeft. Als gevolg daarvan neemt de bewustwording ook binnen kleinere organisaties toe, evenals de aandacht voor backup en recovery-oplossingen. Aan de preventieve kant van het spectrum is echter ook nog veel winst te behalen. Met goede monitoring- en signaleringstools kunnen veel problemen voorkomen worden, doordat tijdig bekend is welk ‘gevaar’ dreigt en hierop kan worden gereageerd. Integratie van beide technologieën zal resulteren in minder downtime onder de streep. Een groot aantal storingen wordt voorkomen door tijdig ingrijpen. Mocht er toch iets helemaal falen, dan verkort goede managed backup en recovery de mean time to repair met vijftig procent.

      Login om te reageren
    2. Jan Martijn Broekhof schreef:
      29 maart 2010 om 10:31

      Het verbaasde me om dit nieuws te lezen. Het gaat hier om organisaties met een eigen IT-staf; dat mag je tenminste verwachten bedrijven met deze omvang. Wat opvalt is dat veel bedrijven dus kennelijk een reactief IT-beleid hanteren, gebaseerd op het oplossen van incidenten. De focus zou volgens mij moeten liggen op preventief beheer, gefundeerd in goede procedures. Aan het begin van deze eeuw al, kwamen grote organisaties onder financiële druk als ze er enkele uren uit lagen. Ik vermoed dat het vandaag de dag ook voor kleinere organisaties grote problemen oplevert als IT een dag of langer niet beschikbaar is. Het devies is dan ook door een combinatie van processen en technologie redundantie in te bouwen, of in te laten bouwen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs