Wanneer je de ‘app-winkels’ van alle mobiele platformen naast elkaar zet, heeft Google Android veruit de meeste gratis applicaties. Ook de gemiddelde prijs per applicatie is er het laagst.
Google Android Market’ biedt met 57% het grootste aandeel gratis applicaties in zijn mobiele winkel, tegenover 28% in de ‘Apple App Store’. ‘Windows Marketplace for Mobile’ telt met 22% het minste aantal weggevertjes, zo blijkt uit een rapport van Distimo dat analytics-diensten rond ‘app stores’ biedt voor ontwikkelaars en aanbieders van mobiele applicaties.
Distimo ziet een aantal mogelijke redenen voor dit grote verschil tussen Google Android Market en de concurrerende app-winkels. Zo kunnen op dit moment enkel ontwikkelaars uit negen landen betalende applicaties verdelen via Google Android Market. Bovendien mag de shop dan wel in 46 landen toegankelijk zijn, slechts in 13 landen kunnen gebruikers ook echt betalende applicaties aanschaffen. In heel wat van die landen moeten die gebruikers ook nog verplicht registreren voor een Google Checkout account vooraleer ze kunnen betalen voor applicaties.
Daarmee samenhangend blijkt ook dat de gemiddelde prijs per applicatie het laagst ligt bij Android. Rekening houdend met alle aangeboden applicaties betaalt een Android-gebruiker gemiddeld 3,29 dollar voor een app. In de Apple App Store bedraagt het gemiddelde aankoopbedrag voor een iPhone- en iPad-applicatie respectievelijk 4,01 en 4,65 dollar. Overigens plakt op meer dan de helft van alle commerciële applicaties op alle platformen een prijsetiket van 2 dollar of minder: met uitzondering van BlackBerry App World waar een applicatie minstens 2,99 dollar moet kosten.