Internetzoekmachinespecialist en softwareleverancier Google heeft een goed derde kwartaal 2010 achter de rug. De omzet was 5,48 miljard dollar. Dat is meer dan de 4,38 miljard dollar omzet in dezelfde periode in 2009. De winst bedroeg 2,17 miljard dollar. Google’s aandeel steeg met negen procent naar 590 dollar.
Google deed onder andere goede zaken met de mobiele en online display advertenties in de zoekmachines. Het vlaggenschip, de verkoop van online advertenties, groeide in omzet met 25 procent.
Google haalde een omzet van 1 miljard dollar met mobiele advertenties en zette 2,5 miljard dollar om met display-advertenties. Waarschijnlijk is de omzet groter, maar een gedeelte wordt afgedragen aan partners van Google. De ‘betaalde clicks’ naar de search-advertenties stegen met 16 procent. Met de YouTube-videosite gaat het goed; er zijn wekelijks 2 miljard views. Dat is vijftig procent meer dan in 2009.
Google is verder op overnamepad. Het kocht in 2010 twintig bedrijven; veel daarvan ontwikkelen technologie voor sociale netwerken. Verder heeft het bedrijf wereldwijd 1500 extra werknemers aangetrokken, waardoor de operationele kosten groeiden van 1,64 miljard dollar in 2009 naar 2,19 miljard dollar in 2010.
Google krijgt online wel steeds meer concurrenten, zoals social networking-gigant Facebook, die inmiddels meer dan 500 miljoen gebruikers heeft. Facebook en Microsoft werken samen op het gebied van Microsoft’s zoekmachine Bing, die Facebook-data van vrienden onderling integreert, zoals adviezen over goede restaurants. Google-ceo Eric Schmidt zegt dat zijn bedrijf eraan werkt om resultaten van zoekopdrachten persoonlijker te maken.