Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Atos Origin herziet autoleaseregeling

21 oktober 2010 - 13:30ActueelCarrièreAtosCentricIBM
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.

Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.

De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.

Groene leaseauto’s

Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.

Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.

Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'

Meer over

Arbeidsvoorwaarden

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Duizend IBM-medewerkers raken auto kwijt

    Atos MyCar
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Atos stopt medewerker in elektrische auto

    Uitlaat
    ActueelCarrière

    Capgemini beboet onzuinige leaserijder

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Atos biedt alle medewerkers leaseauto aan

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Aantal leaseauto’s stijgt ondanks crisis

    76 reacties op “Atos Origin herziet autoleaseregeling”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. A schreef:
      22 oktober 2010 om 15:34

      De regeling was al

      Login om te reageren
    2. Casper schreef:
      22 oktober 2010 om 15:40

      En we gaan in groene auto’s rijden zoals een prius…..
      Staan de mensen er wel bij stil dat die op de grote weg meer verbruikt dan een ‘gewone’ benzineauto en dus veel CO2 uitstoot?
      Alleen bij stadsritjes rij je op de electromotor, en aangezien je alleen een auto krijgt als je veel kilometers moet maken…..

      Login om te reageren
    3. Mike schreef:
      22 oktober 2010 om 15:45

      Ik vindt het een leuke discussie, echter wanneer de economie weer aantrekt en zoals uit het laatste onderzoek blijkt het tekort aan ict´ers stijgt naar 15% of men dan nog deze regeling volhoudt of alsnog weer een auto gaat verstrekken.

      Login om te reageren
    4. vanRossum schreef:
      22 oktober 2010 om 15:51

      Xxxxx Yyyyyyyy in Yammer Friday 15-10-2010
      is preparing for a two-day trip to India to meet with a customer and tell them how global we are: one night there and two nights on planes.
      I must be mad to do it. ;o(

      Login om te reageren
    5. vanRossum schreef:
      22 oktober 2010 om 15:57

      Re: Mike, 22-10-2010 17:45
      Dan is het te laat, want als je de kosten die je privé maakt bij elkaar optelt (cursus avonduren, adsl, mobiel internet, nu dus ook de auto) ben je slimmer af door zzp’er te worden.

      Dan gaat het af vóór de winst (dus -50%) .. en het hoger management en de stafdiensten vreten niet van de vette ruif. Vraag: zp = zonder parasieten ?

      Login om te reageren
    6. Erwin schreef:
      22 oktober 2010 om 16:32

      Een leaseauto is een onderdeel van het salaris. Bij het wegvallen van dit component is het logisch dat iemand ter compensatie over een hoger salaris zal onderhandelen.

      Bovendien is een auto nog steeds een middel om personeel langer in dienst te houden. Het is voor een bedrijf op langere termijn veel voordeliger om het huidige personeel langer in dienst proberen te houden in plaats van continu nieuwe mensen te recruiten en inwerken. Zeker als medewerkers veel kennis en verantwoordelijkheid hebben. Deze mensen wil je niet op korte termijn weer kwijtraken.

      Na het wegvallen van de leaseauto regeling vermoed ik een toename in het personeelsverloop. Wat zal uiteindelijk duurder uitpakken???

      Login om te reageren
    7. Marco schreef:
      22 oktober 2010 om 17:57

      @Mike:
      eens, sterker nog de arbeidsmarkt voor IT’ers trekt juist weer aan en dan gaan zo zoiets doen. Kortom 2 jaar te laat, ik vind dat niet getuige van goed management. En waarom moeten dit soort zaken altijd in de pers komen? Ik vind het eerder slechte reclame dan goede.

      Login om te reageren
    8. Pascal schreef:
      22 oktober 2010 om 18:22

      Hey wat vervelend, iemand die onder mijn naam een opmerking plaatst.
      Ik geef helemaal geen drol om bedrijfstrabanten.
      Ben in ons bedrijf de enige met een eigen (veel te dikke) auto.

      Redactie hier krijg ik vast vier sterretjes voor 😉

      Login om te reageren
    9. Willem schreef:
      22 oktober 2010 om 21:15

      Eindelijk!!!

      Als niet-leaserijder bij dat bedrijf hoef ik dan minder mee te betalen voor de onnodige luxe van inhalinge collega’s wiens status afhangt van de leasebak waarmee ze rondrijden en waarin ze foeteren op de files die ze zelf opzoeken.

      Zo blijft er misschien wat meer geld over voor de reguliere beloning van alle medewerkers.

      Login om te reageren
    10. maf k. schreef:
      22 oktober 2010 om 22:11

      Aan alle ontevreden Atos-ers, ik zou zeggen: Wanneer je je leasebak moet inleveren, zoek een andere werkgever, een die je echt waardeert om wat je bijdraagt aan de firma. De meeste managers bij dit soort bedrijven ‘rule by Excel’. M.a.w. de cijfers en niet de medewerkers zijn belangrijk. Werkgever en werknemer maken een afspraak over salaris, uren werken, soort werk, opleiding, mobiele telefoon, laptop, leaseauto, etc. Het zijn natuurlijk boevenstreken dat (op onderdelen) de gemaakte afspraken eenzijdig worden geschonden. In Italie wordt je zo premier. Dus gauw wegwezen bij die toko.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs