Samen met zijn partners opent Microsoft zeventien regionale ‘experience centers’, waar het nieuwe werken in het mkb wordt gedemonstreerd. Op deze locaties wordt met praktijksituaties, voorlichting en demonstraties het nieuwe werken in het mkb tastbaar gemaakt. Mkb’ers kunnen kosteloos en vrijblijvend een bezoek brengen aan de centers en met eigen ogen zien en ervaren wat het nieuwe werken kan betekenen voor hun eigen bedrijf.
Uit onderzoek van Microsoft, gepubliceerd in juni van dit jaar, kwam naar voren dat veel mkb’ers nog niet goed weten wat het nieuwe werken kan opleveren voor hun bedrijf. Dat komt vooral door onjuiste aannames en onvoldoende kennis van de laatste technologie. Juist de partners van Microsoft kunnen volgens Arjan Oude Kotte, directeur mkb bij Microsoft Nederland, een belangrijke rol spelen bij het veranderen van deze situatie. "Het nieuwe werken is in de perceptie van veel ondernemers nog steeds vooral interessant voor grote bedrijven. Dat is inmiddels echt achterhaald. Niet alleen is de benodigde technologie beschikbaar en betaalbaar, maar het nieuwe werken maakt mkb’ers ook flexibeler, minder afhankelijk van it-beheer en financieel sterker. Samen met onze partners willen we de mkb’ers hier nu van overtuigen. Voor de mkb’er geldt echter: eerst zien en dan geloven. Dat is precies wat wij en onze partners met deze experience centers willen bewerkstelligen."
In de experience centers presenteren Microsoft en zijn partners verschillende scenario’s, zoals virtueel vergaderen, samenwerken en kennis delen op afstand. Daarnaast kunnen mkb’ers zelf ervaren hoe het is om met de online technologie te werken. De experience centers zijn verspreid over het hele land.
Vooral in tijden waarin het economisch minder voorspoedig gaat, kan het nieuwe werken in het mkb uitkomst bieden, aldus Microsoft: ‘In de eerste plaats omdat ondernemers minder tijd en geld kwijt zijn aan investeringen in software en het beheer daarvan. Daarnaast blijkt uit cijfers – onder meer uit de pilot ‘Digitale Mobiliteit’ – dat een kwart van de medewerkers aangeeft productiever te zijn geworden als gevolg van het nieuwe werken. Het heeft bovendien een positief effect op de vitaliteit van medewerkers, dankzij een betere balans tussen werk en privé, meer plezier in het werk en minder stress. Tot slot kan het na verloop van tijd een forse vermindering van reis- en huisvestingskosten betekenen omdat werknemers vaker thuis werken en minder reizen. Daarmee wordt ook een bijdrage geleverd aan het milieu door minder CO2-uitstoot.’