MarketCap International publiceert vandaag de kwartaal update van haar HPW Market Vision research papers, een continue monitoring van de wereldwijd beschikbare tools binnen het High Performance Workplace domein. Een key element wordt gevormd door de Unified Conferencing en Communication Vendor Quadrant. Binnen deze HPW Effectiveness Quadrant zijn de best gewaardeerde tools Hitcast UC en Vidyo-conferencing. De traditionele videoconferencing vendors worden met name lager ingedeelde vanwege de beperkte flexibiliteit, het ontbreken van continuous presence tools en het gebrek aan collaboration en application sharing mogelijkheden. De lagere waardering voor de collaboration solution vendors is gebaseerd het ontbreken van presence en kwalitatief hoogwaardige video componenten.
MarketCap noemt het ultieme streven naar en realiseren van de ideale werkplek onafhankelijk van locatie of situatie, de "High Performance Workplace" (HPW), de ideale werkplek waar alle tools in dienst staan van de eindgebruiker en het behalen c.q. continu verhogen van rendement. Bij de MarketCap ‘Effectiveness Quadrant’ wordt bewust niet gekeken naar de ‘omvang’ van een vendor, nog naar het marktaandeel dat men pretendeert te hebben. Het gaat hier om zuivere beoordeling van de toegevoegde waarde en de mate waarin deze ook eenvoudig door eindgebruikers te benutten is. De zogenaamde "ease of use" is een belangrijke component in de beoordeling en positionering van de diverse vendors c.q. HPW tools.
Quadrant leaders
Binnen de HPW Effectiveness Quadrant zijn de leaders HitCast en Vidyo, deze vendors worden gekenmerkt door de hoge mate van flexibiliteit en de laagdrempeligheid bij initieel en continuerend gebruik voor de eindgebruikers. De Unified Conferencing tools van deze vendors geven de mogelijk om de applicatie intern te installeren, vanuit een SaaS model te gebruiken of een hybride model te gebruiken. Een initiële eindgebruikerinstallatie kan binnen één tot enkele uren gerealiseerd zijn. De applicaties omvatten een brede range aan werkplek ondersteunende tools, variërende van ‘presence’ tot ‘videoconferencing inclusief collaboration’. In Nederland wordt HitCast geleverd door COMvenience en Vidyo door Go Telecom. Binnen het leaders quadrant zijn verder LifeSize, Cisco/Tandberg, Microsoft en Avistar aanwezig. LifeSize dankt de positie aan de hoge mate van flexibiliteit en de laagdrempeligheid in gebruik, een minder punt is de zeer beperkte mogelijkheid om document sharing en collaboration toe te passen. De positie van Microsoft is aanzienlijk verbeterd dankzij de introductie van Lync, welke een zeer positieve invloed op de potentiële toegevoegde waarde heeft. Uiteraard vormen de beperkte visuele mogelijkheden en de enigszins complexe integratie nog wel een negatief punt. De positie van Cisco/Tandberg wordt positief beïnvloed door de kwaliteit van de toepassing, doch wordt negatief beïnvloed door de redelijke eenzijdigheid qua toepassingsmogelijkheden en beperkte integratie met andere HPW tools. Avistar biedt een relatief complete applicatie, maar heeft een mindere kwaliteit qua videoconferencing en is niet eenvoudig te integreren met bestaand werkplek applicaties.
MarketCap: "Innovatie is overleven"
Iedere organisatie zou momenteel minimaal moeten onderzoeken wat de mogelijke effecten van inzet van HPW tools voor de organisatie zouden kunnen betekenen. Een organisatie die dit niet doet, is puur reactief bezig en heeft absoluut geen oog voor de echte toegevoegde waarde van IT voor de effectiviteit en efficiëntie van de werkplek. Alfred den Besten, Managing Director van MarketCap geeft aan: "Het enige implementatie obstakel zal echter bij de meeste organisaties het eigen vaak conservatieve management zijn. Terwijl innovatie nu juist vanuit de leiding van een organisatie gepromoot zou moeten worden. Niets is echter minder waar. Veel leidinggevenden hebben de titel van ‘manager’ maar zijn in feite beheerder of controller van personeel. Thuiswerken? Neen, dan kan ik mijn mensen niet goed controleren. Dit kenmerkt de beheerder. Het wordt, zeker binnen de huidige economische situatie, tijd dat juist het management van organisaties de leidende rol met betrekking tot innovatie gaat opeisen. Innovatie dient door het senior management geïnitieerd te worden en juist niet, zoals veelal het geval is, te worden afgeremd of zelfs gestopt. Verder dient de IT afdeling hier niet de beoordelende of akkoord gevende functie te hebben. Indien dit wel gebeurt, zal dit met name vanuit pure techniek en inpasbaarheid binnen de huidige omgevingen geschieden en wordt er niet of nauwelijks rekening gehouden met de potentiële toegevoegde waarde voor de eindgebruikers c.q. de werkplek, alsmede is de IT afdeling meestal niet in staat om de acceptatie levels van de eigen eindgebruikers op de juiste waarde in te schatten. Bij de implementatie van HPW tools dient derhalve de IT afdeling als puur facilitair uitvoerend beschouwd te worden".
Over de HPW Effectiveness Quadrant
De HPW Effectiveness Quadrant is een vast component van de "HPW Research Services" en kwalificeert HPW tools naar mate van effectiviteit en efficiëntie. De kwalificatie is gebaseerd op ervaringen van en tests uitgevoerd door eindgebruikers, IT specialisten en MarketCap associate specialists. Het resultaat wordt per kwartaal geüpdate en gepresenteerd in de "HPW Effectiveness Quadrant" welke een tweetal hoofdassen kent. De "Potential HPW Value" geeft aan in welke mate een bepaalde tool waarde toekent aan de organisatie; hoe en in welke mate heeft een tool een positief effect op de productiviteit en de efficiëntie van de gebruikers. De "HPW Usability" geeft aan in welke mate bepaalde HPW tools ook makkelijk en eenvoudig inzetbaar zijn, waarbij de acceptatie van de eindgebruikers en de wil om met de tools te werken de initiële waarde bepalen. De zogenaamde "upper right" van de quadrant toont de tools met de hoogste HPW waarde, dit is het ‘leader quadrant’.