Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Oracle zet Sun-dienstverleners buitenspel

21 december 2010 - 10:113 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurKender ThijssenOracleQuanza EngineeringSun
Witold Kepinski
Witold Kepinski

Oracle gaat voortaan zelf de onderhoudscontracten, die bestaan uit de hardwaresupport en licenties, op Sun-hardware uitvoeren. Nederlandse ict-dienstverleners die Sun-klanten bedienen, zoals Kender Thijssen en Quanza Engineering, zijn er niet blij mee. Ze zeggen hierdoor veel omzet in te leveren. Oracle Nederland wil nog geen commentaar leveren. Eerder waren Amerikaanse dienstverleners ‘not amused’ dat Oracle Sun-klanten direct gaat bedienen.

Nederlandse ict-dienstverleners, die voorheen Sun-hardware verkochten aan klanten, mogen per 15 december 2010 niet meer onderhoud uitvoeren op Sun-hardware en -software. Oracle heeft namelijk per 15 december 2010 de onderhoudscontracten naar zich toegetrokken. Voortaan zal Oracle zelf het onderhoud op op Sun-hardware uitvoeren. Bijvoorbeeld op de Sun sparc-servers, waar goed geld mee wordt verdiend. Marco Lesmeister, directeur van Kender Thijssen uit Veenendaal, is niet blij met het nieuwe beleid van Oracle. Volgens hem mist zijn bedrijf hierdoor omzet. ‘Dit kan echt niet zomaar, Oracle misbruikt zijn positie op deze manier. Oracle heeft nu niet alleen een softwarekijk op onderhoud, maar ook op hardware-onderhoud.'

Frans ter Borg, directeur van Amsterdamse automatiseringsbedrijf Quanza Engineering, zegt dat hij door het nieuwe beleid van Oracle jaarlijks zeker een ton aan euro's misloopt. ‘Laat ik het zo zeggen: we zijn er niet van gecharmeerd.' Ter Borg vindt het een totaalverbod van Oracle voor dienstverleners, waarbij ze geen onderhoudscontracten zelf meer mogen uitvoeren.  ‘Het enige wat we nog kunnen doen is de ‘handeling', het zorgen dat de administratie goed in orde is.'

Oracle Nederland meldt in een korte reactie het volgende: 'Oracle Nederland volgt de richtlijnen zoals die door Oracle Corporate in de Verenigde Staten zijn gedefinieerd. Verder onthouden wij ons van enig commentaar.'

Noord-Amerika

Naast de klachten van Nederlandse Oracle/Sun-dienstverleners zijn er internationaal ook klachten, zoals in Noord-Amerika. De Service Industry Association (SIA), een Amerikaanse belangenbehartiger voor onafhankelijke ict-dienstverleners, heeft een formele klacht ingediend bij de Amerikaanse justitie. Oracle zou onafhankelijke dienstverleners in de weg zitten bij het onderhoud van Sun-hardware. De SIA zegt dat Oracle-klanten dwingt om voortaan alleen bij Oracle zelf diensten af te nemen. Klanten die het onderhoud willen laten uitvoeren door onafhankelijke dienstverleners zouden geen toegang meer krijgen tot software-upgrades. De klachten komen nadat Oracle Sun Microsystems heeft overgenomen. Daarvoor werden Sun-klanten vaak door onafhankelijke ict-dienstvereners bediend. Als een klant toch weer naar Oracle gaat, moet hij een extra bedrag betalen, een zogenaamde 'Return to Oracle' service restoration fee, aldus de SIA.

Oracle beschouwt de ‘maintenance renewals business', zowel voor hardware als software, niet meer als een toegevoegde waarde voor ict-dienstverleners. Volgens Judson Althoff, senior vice president bij Oracle 's worldwide alliances and channels and embedded sales, hoort dit allemaal bij ‘de cultuur van Oracle'. Hierbij worden klanten meer direct bediend. In Noord-Amerika mogen nog twintig partners wel maintenance renewals business doen, zo meldt het Amerikaanse ict-vakblad CRN.

Meer over

LicentiesSoftwarebeheerStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Oracle
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Oracle laat Sun doodbloeden’

    Oracle
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Oracle investeert in Solaris en Sun-hardware

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    BIT is niet blij met Oracle’s Sun-beleid

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Oracle Nederland maakt plannen Sun bekend

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Sun-resellers positief over Oracle-combinatie

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europa akkoord met overname Sun door Oracle

    12 reacties op “Oracle zet Sun-dienstverleners buitenspel”

    Nieuwere reacties »
    1. nifra schreef:
      21 december 2010 om 12:11

      Er is maar een manier om dit soort machtsmisbruik af te straffen. Zorgen dat ze in hun portemonnee geraakt worden door over te stappen op een ander DBMS. Als dit in voldoende mate gebeurt, binden ze wel in. Het is elke keer hetzelfde liedje. Die Amerikanen denken dat ze de hele wereld alles door de strot kunnen duwen wat ze willen.

      Login om te reageren
    2. dirk schreef:
      21 december 2010 om 12:52

      Nog even en ze zetten Oracle dienstverleners ook buitenspel, m.a.w. alle dba- en onderhoudswerkzaamheden op Oracle databases worden straks ook alleen door Oracle uitgevoerd.

      Login om te reageren
    3. pietje pluk schreef:
      21 december 2010 om 14:02

      Verdorie, daar gaat m’n no-brainer melkkoe.. De hardware support contracten zaten altijd zo mooi in elkaar dat er geen aansprakelijkheid meer was zodra het spul daadwerkelijk gebruikt wordt, en continuiteit met vervangbare onderdelen zat er ook al niet meer bij. Het was dus allemaal extra inkomsten eigenlijk..
      Nou, van mij krijgt die flauwe Oracle dit jaar geen kerstkaart..

      Login om te reageren
    4. JohnBoy schreef:
      21 december 2010 om 16:17

      Hoezo, gaan die SUN dozen dan zo vaak kaput?

      “Bijvoorbeeld op de Sun sparc-servers, waar goed geld mee wordt verdiend”

      Tijd om een echt systeem aan te schaffen zoals Power7 met DB/2.

      Login om te reageren
    5. Marcel schreef:
      21 december 2010 om 16:34

      Goh wat een verrassing… not. Het lijkt er op dat we naar een model gaan waarbij je hardware, software en services weer bij dezelfde partij haalt, zogenaamde lock-in. Er weer mee stoppen is onmogelijk of tenminste duur…

      Login om te reageren
    6. Hansie schreef:
      21 december 2010 om 16:34

      Voortaan gewoon je sparc systemen bij Fujitsu kopen.

      Login om te reageren
    7. HP Dell schreef:
      22 december 2010 om 09:44

      Belachelijk!!!Zelfs de werknemers van SUN/ORACLE vinden de wind die nu door SUN/ORACLE waait erg stinken!!!!

      Login om te reageren
    8. Ex-Sun schreef:
      22 december 2010 om 09:55

      Logische stap van Oracle. De kennis en expertise zit nou een maal bij Sun/Oracle door stelselmatig en gericht te investeren in kennis en productontwikkeling. Waarom zou je dan die omzet en marge laten aan partners die wel de lusten maar niet de lasten willen nemen. Zo komt er meet geld vrij voor o.a. R&D; dus is het ook goed voor de klant.

      Login om te reageren
    9. zwartkijkert schreef:
      22 december 2010 om 10:08

      @Ex-Sun,

      Bijzondere redenering. Vendor lock-in is goed voor de klant, want zo wordt de omzet en winstmarge van de vendor vergroot. En dat komt dan weer ten goede aan de klant 🙂

      Login om te reageren
    10. Es storagetek schreef:
      22 december 2010 om 10:31

      Er zijn genoeg alternatieven verkrijgbaar voor de hardware, vaak ook nog eens goedkoper. Waarbij er wel een “channel friendly” model is.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs