Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Meer grip nodig op data uit sociale netwerken

24 januari 2011 - 13:12ActueelInnovatie & TransformatieFacebookTeradata

Er is steeds meer behoefte om ongestructureerde informatie te converteren naar een gestructureerd formaat. Dat zegt cto Stephen Brobst van de Amerikaanse datawarehouse-leverancier Teradata. Daarbij gaat het vooral om gegevens die afkomstig zijn uit sociale netwerken. Op sites zoals Facebook reageren klanten vaker, sneller en kritisch op ontwikkelingen van bedrijven of producten. Dat vraagt om een snelle analyse van data, aldus Brobst.

Na convertering naar een gestructureerder formaat kunnen data uit sociale netwerken prima worden geanalyseerd, zo zegt Brobst. Dat verhoogt volgens hem de grip van bedrijven op hun klanten.

Om de invloed van sociale netwerken te demonstreren haalt de datawarehouse expert als voorbeeld ‘het Pampers-incident’ aan. Brobst: ‘In de Verenigde Staten werd begin 2010  een nieuw soort Pampers door leverancier Procter & Gamble geïntroduceerd; de nieuwe ‘Dry Max’. Deze luier werd echter op sociale netwerken als Facebook en Twitter afgemaakt door woedende moeders die klaagden over de luiers. Hun baby’s zaten onder de uitslag. Sommige boze moeders openden zelfs een ‘Anti-Pampers’ Facebook-account, waar binnen de kortste keren 11.000 mensen lid van werden.’

Volgens Brobst moeten bedrijven daarom sneller inspelen op gegevens die uit dergelijke acties op sociale media vrijkomen. ‘Vroeger kwamen klachten binnen bij de consumentenservice van Pampers en waren ze niet meteen bij het publiek bekend. Door de komst van sociale netwerken zijn merken en bedrijven echter veel gevoeliger geworden voor acties van ontevreden consumenten.’

Lees meer over de visie van Stephen Brobst op ongestructureerde informatie in het interview.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Intel waarschuwt voor risico’s na omstreden staatsdeelname VS

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs