IBM gaat organisaties verleiden meer sociale software te gebruiken. De onderneming levert hiervoor Lotus Connections-software. Een drempel is dat vooral de wat oudere werknemer moet worden overtuigd van het zakelijke nut van de software. Dat kan volgens IBM door de mogelijkheden te laten zien in een pilotproject of democenter.
In Nederland zijn er al bedrijven en instellingen die Lotus Connections hebben geïnstalleerd, waarmee taakgericht kan worden gewerkt met het uitwisselen van documenten, blogs, wiki's en andere vormen van samenwerking. Maar Lotus Connections is volgens de dienstverleners en it-beslissers nog niet binnen de betrokken instanties massaal in gebruik genomen. Vaak gaat het nog om ‘proof of concepts'.
Robert Sigmond, it-manager bij het bedrijf Forbo Eurocol dat lijm levert voor vloeren en tegels, heeft Lotus Connections in zijn netwerk laten installeren door IBM-dienstverlener Silverside. Sigmond: ‘Deze omgeving wordt nu als ‘pilot' getest door het managementteam en de Ondernemingsraad (OR). Ook wordt gekeken hoe de sociale software op mobiele platformen werkt. Zo mogen twaalf werknemers die een RIM Blackberry hebben Lotus Connections op hun mobiel uitproberen.'
Sigmond is te spreken over IBM's samenwerkingssoftware, maar veel werknemers binnen zijn bedrijf moeten nog worden overtuigd. ‘Ik omarm zelf het gebruik van sociale software volledig, omdat je met het gebruik daarvan beter kan samenwerken en meer kennis kan delen. Maar eerst moeten de gebruikers overtuigd worden. Ik wacht nu op groen licht van het managementteam, dat op zijn beurt een groep van mensen gaat samenstellen die richtlijnen geven over het gebruik van sociale software. Bijvoorbeeld of er wel of niet geblogd gaat worden. Dat kan overigens wel nuttig zijn. Bijvoorbeeld als iemand van ons bedrijf naar een conferentie is geweest. Dan kan hij of zij bij terugkomst een verslag op een blog schrijven en dat met de andere werknemers delen.'
De oudere categorie werknemers, vaak de babyboomers, stribbelen het hardst tegen, aldus Sigmond. ‘Ik heb daarvoor ondersteuning van een jonge werkneemster van Silverside, een zogeheten millennial. Die is bij ons gedetacheerd en kan het nieuwe concept goed aan onze werknemers uitleggen. Eindgebruikers moeten eerst het nut van het gebruik van sociale netwerken inzien.'
Adoptie
IBM-dienstverleners zeggen dat het gebruik van Lotus Connnections langzaam groeit, doordat bedrijven eerst willen zien of het zakelijk voordeel oplevert. Volgens Edwin Kanis, manager sales en marketing bij Imtech ICT Integrated Solutions uit Zaltbommel, moet aan eindgebruikers duidelijk worden gemaakt dat Lotus Connections meer is dan e-mail. ‘Het is een platform voor sociale software waarin onder andere documenten kunnen worden gedeeld.'
Roland Driesen, directeur van dienstverlener Silverside uit Gouda, zegt dat bij het gebruik van sociale netwerksoftware rekening moet worden gehouden met wetten en culturen. 'Bijvoorbeeld met privacywetgeving, die in Duitsland heel streng is. Of met de achtergrond van gebruikers, zoals gelovige mensen.'
Cultuurverandering
Ronald Dekkers, cto van dienstverlener Acuity uit Den Bosch, zegt heel actief klanten te overtuigen van het nut van Lotus Connections. 'Ten eerste kunnen eindgebruikers bellen en mailen met HelloYello, de Lotus Software vraagbaak. Daar kunnen zo'n 200 deelnemers terecht met vragen, onder andere over Lotus Connections. Ook heeft Acuity samen met de voormalig IBM'er John Paul Schoen het nieuwe bedrijf Acuity XPT opgezet', aldus Dekkers.
‘Acuity XPT wordt een onafhankelijke adviesorganisatie die zich richt op de bevordering van samenwerken en kennisdelen, door het inzetten van sociale media en intranettoepassingen binnen ondernemingen. Vernieuwing vraagt om cultuurverandering en daar helpen wij bij. Primair richten we ons met XPT op het proces rondom de strategische inzet van 'enterprise social media'. Mogelijke oplossingen, waaronder IBM Lotus Connections, worden in de Acuity XPT Experience Room in 's-Hertogenbosch gedemonstreerd'.
Toch trappen we met z’n allen in de valkuil,
iedere reactie (dus ook deze) zorgt ervoor dat Lotus Notes, IBM etc weer door een search engine wordt gevonden,
waardoor er weer handig op het sm concept wordt in gespeeld. Nu LotusSphere weer is afgelopen horen we weer een jaar niks over dit product.
Reageerders: namens IBM dank voor de ondersteuning van de marketing inspanning
IBM: compliment, goede sm marketing actie.
n.a.v. RV’s YouTube
IBM: Identity Being Managed
De opmerking dat de babyboomers niet van sociale media houden en ons tegenwerken vind ik onzin. Ik ken heel veel babyboomers die de godganse dag bezig zijn met SM. Ze skypen even met vrouw en de kids, ze surfen uren per dag en sturen ons dan massa’s e-mails of we ook e.e.a. hebben gezien en wat we er mee gaan doen. En als ze een smartphone hebben, dan gebruiken ze SM zelfs in de lift. En niet alleen babyboomers, maar ook opa’s en oma’s in de bejaardenhuizen skypen en e-mailen met klein- en achterkleinkinderen.
En wat betreft het echte zakelijk gebruik; halverwege de jaren negentig kregen we veel opdrachten (van babyboomers!) om mail, fax en documentmanagement te koppelen. Met een kleine investering in een eenvoudige workflow database kwam je net zo ver als Lotus Notes dat veel duurder in aanschaf en beheer was. Die oplossingen hebben we vaak uitgerold.
Maar volgens mij gaat het om samenwerking en niet om SM en dan zijn tools zoals IBM Lotus Connections en MS Sharepoint meestal veel te licht. Moderne modulaire ERP/CRM systemen bieden al jaren veel meer mogelijkheden voor samenwerking en zijn ook webbased. De meeste ERP/CRM suites zijn ook beter te beheren dan de genoemde tools en vooral stabieler.
Kortom, ik snap niet waarom John Paul Schoen een trauma aan die babyboomers over heeft gehouden, want die babyboomers stonden aan de wieg van collaborative media waar wij van profiteren.
@mic: en dit is nog maar het topje van de ijsberg dat het publiek weten mag….
Ik zou toch zweren dat mijn reactie van omstreeks 13.26 een zinsnede bevatte die er blijkbaar door de redactie van computable is uitgehaald, zonder dit te vermelden overigens..
@mic
dat noemt men “censuur”.
Tja, wat een kort pikkie die babyboomers. Dat je dat nu allemaal uit moet leggen dat wij het hebben uitgevonden.Weten die jonkies echt wel! Ik vind het een uitvinding SM ! Nog wel eens gewerkt met faxen, brieven en chemises post die zoekraakt etc. Een zegen die SM. En of het nu van IBM is of van Bill het maakt me niet uit. Maar of je er nu aparte software voor moet kopen? Er zijn genoeg gratis alternatieven Skype?Kan je alles mee inclusief je gezicht laten zien.
He ouwe knakkers laat je niet kennen ze weten wel dat jullie slim zijn.
@mic:
“Ik zou toch zweren dat mijn reactie van omstreeks 13.26 een zinsnede bevatte die er blijkbaar door de redactie van computable is uitgehaald, zonder dit te vermelden overigens..”
Daarom maak ik altijd printscreens, van mijn postings 😉
Wel enigszins hilarisch dat eerst een heel aantal mensen de titel bevestigen: babyboomers liggen dwars bij SM, om hierdoor meteen hun hele eigen argumentatie onderuit te halen. Stel je nu voor dat je intern bij je bedrijf een medium had als het Computable forum om kennis te kunnen delen. Wat voor geweldige business case is dat! Jullie maken er zelf duidelijk graag gebruik van!
@ “Sebastiaan”
Lezen is niet je sterkste kant. Zelf facebook censureert niet zoals computable dat hier doet.
Zoek eens met Google op Witold Klepinski, dan vindt je meer als 6 paginas resultaten van facebook, hyves, twitter enzovoort, maar geen inhoud.