De softwareconferentie Lotusphere in Orlando is dit jaar door meer Nederlanders bezocht dan een jaar eerder. Dat was ook te merken tijdens de jaarlijkse ‘Lotusphere Dutch Drink’ dat in een loungebar in Disney World werd georganiseerd. In 2009 waren er veertig Nederlandse deelnemers, nu zijn het er rond de honderd. De delegatie bestaat veelal uit trouwe eindgebruikers en IBM business partners.
Lotusphere 2011 wordt gehouden in de Dolphin en Swan-hotels, die recht tegenover elkaar staan in Orlando. De hotels doen hun naam eer aan. Op het Dolphin-hotel staat een fors beeld van een grote vette vis. Op het Swan-hotel staat een groot beeld van een zwaan. En in het tussen gelegen meertje kun je in een zwanenboot peddelen.
De jaarlijkse borrel wordt iets verder op gehouden, in het Boardwalk Inn Hotel. Dit is een soort strandhotel uit de late periode van de negentiende eeuw. De inrichting is klassiek. Over een krakerige houten vloer is het kort lopen naar de Bellevue Lounge Bar. De eerste impressie is goed. Het is er gezellig, op zijn Amerikaans gezegd een ‘cozy bar'.
De drinkgelegenheid is ingericht met houten zitbanken met kleurige zitkussens. Er liggen chique tapijten met daaromheen palmplanten. Tegen de muren staan boekenkasten met allerlei rariteiten, zoals oude boeken. Aan de muur hangen schilderijen met voorstellingen van het 19-eeuws Noord-Amerika.
IBM Quickr
In de bar is het druk. IBM'ers, resellers en ict-managers en systeembeheerders praten met elkaar onder genot van veelal bier. Er is Budweiser, Samuel Adams en één van de oudste biermerken uit Noord-Amerika, genaamd Yuengling.
Gastheer van de Lotusphere Dutch Drink is Ron Boevink, die eind 2010 bij IBM is teruggekeerd als Lotus brand leader bij de IBM Software Group Benelux. Boevink heeft jaren ervaring met Lotus brand manager en sales manager. Hij werkt nauw samen met marketeer Marnix Kemme, die werkte eerder bij diverse ict-dienstverleners en was voorzitter van de Stichting Nederlandse User Group (SNUG) voor IBM Software en voorzitter van de Lotus User Group (LUG). In een speech belooft Boevink dat zijn team in 2011 ‘flink gaat knallen'.
Boevink krijgt applaus van de aanwezigen, veelal echte ‘Lotus-evangelisten' die al jaren klant zijn. Een daarvan is Rob Buurman, system administrator bij Asics Europe. Een van de interessante onderwerpen volgens Buurman is de IOnet archiveringsoplossing voor Notes Mail, applicaties en IBM Quickr. Het betreft volgens hem een oplossing voor verschillende taken, zoals e-mail en het archiveren van Notes databases. Domino kan dit op zichzelf doen, maar IONet biedt het aan voor een goede prijs, aldus Buurman.
Jaap Boer, manager groupware & communication bij Leaseplan, is een van de oudste Lotus Notes-gebruikers. Sinds 1995 is hij klant. Boer zegt dat de focus nu ligt op de uitrol voor Lotus Connections, een platform voor sociale software. ‘Wij zijn altijd al een early adopter van Notes geweest.'
Yuengling
De sfeer zit er goed in als een flinke kar met etenswaren wordt binnengebracht. Er is keuze aan kip in scherpe tomatensaus, pizza, vlees, groenten, waaronder augurken. De borden worden snel en vol opgeschept. De twee Lotus-klanten die de scherpe kip eten lusten wel een biertje. 'Hey bartender, one Yuengling and one Budweiser please!'
One Quickr or one Flickr:-)
Komkommertijd?
De zwaan en de dolfijn zijn nu echt niet de nieuwsfeiten waar we op zitten te wachten lijkt me.
Anders wellicht ook leuk te vermelden overigens dat dit hotel bijv. 5 zwembaden heeft, een karaoke bar, meerder restaurants enz enz
Wellicht interessanter om ook eens op 5-9 juni daar te gaan kijken; dan heeft IBM er ook een heel interessante conferenti.
Inderdaad komkommertijd,
Terwijl de “Lotus evangelisten” al jaren (met elkaar?) bezig zijn, hebben vrijwel alle grote ondernemingen in Nederland de stap gezet om Lotus uit te faseren, dan wel uitgefaseerd.
Ik zou de titel veranderen in “Lotus reunisten vermaken zich over de oude tijden”
volgende week verlag de vliegtuigtrip naar orlando?
wat heeft dit met ict te maken???
Wat ontzettend kinderachtig deze reacties. Volgens mij zegt dat meer over jullie dan over IBM of een artikel dat over een social event gaat.
Ik denk dat het artikel precies de sprijker op de kop slaat; de evangelisten praten met degene die reeds bekeerd zijn, overtuigen elkaar van de (absolute) waarheid van hun geloof.
Zonder een oordeel te geven over het product, laat dit precies zien wat het probleem is.
Ik vind het bijzonder dat een link plaatsen naar de Ionet Archive Solution niet is toegestaan, terwijl niet goed onderbouwde meningen en onterechte negativiteit wel geplaatst wordt, jammer.
@Gast
Met name de (overigens correcte) beschrijving van het hotel en omgeving heeft in mijn ogen beperkte toegevoegde waarde voor een ICT blad. Ik kan zo 2 pagina’s vol schrijven over het hotel en z’n omgeving (ben meerdere keren op de IBM RSDC geweest aldaar), maar dan wordt het meer een zoover-pagina
De beschrijving van het hotel en de setting van de bijeenkomst van wat Lotus Evangelisten genoemd wordt laat ik voor rekening van de redacteur. De conclusie die sommige in hun reactie weergeven dat het een oude jongens krentenbrood verhaal van gelijkgestemde is, is klinkklare onzin. Juist deze groep van gebruikers die de producten uit de Lotus lijn al jaren gebruiken zijn juist zeer kritisch mbt het aanspreken van de leverancier tav zakendie verbeterd of aangepast dienen te worden.Daarnaast worden er opmerkingen gemaakt dat ‘veel’ grote bedrijven zich afkeren van Lotus/IBM. Mijn ervaring is dat dit veelal om totaal andere redenen gaat dan dat bepaalde produkten niet zouden voldoen. De organisatie waarvoor ik werk gebruikt al 16 jaar met volle tevredenheid de Lotus produkten. Niettemin hebben wij al een aantal keren een business case opgesteld om te toetsen of zaken , al dan niet met Lotus, beter, sneller en goedkoper kunnen. Deze business case toont keer op keer aan dat wij als bedrijf geen rechtvaardiging kunnen vinden in een volledige migratie naar welk ander platform dan ook. Uiteraard toetsen wij de uitkomsten aan publicaties door de Gartners, IDC en Forresters onder ons. Iedere andere oplossing naast de kosten voor migratie, kennen een veel hogere operationele kostenpatroon aan licenties, hardware-footprint en ondersteunende software componenenten.
Een email migratie sec, zou nog te doen zijn maar dan heb je een ander email platform dat niet significant meer of betere functionaliteit bied dan Lotus. En dan heb ik het nog niet over de paar duizend applicaties die wij wereldwijd in gebruik hebben ter ondersteuning van onze primaire business processen. En twee omgevingen in de lucht houden voor zeker een fors aantal jaren is dus financieel geen optie. Ik nodig een ieder uit mij aan te tonen dat, gegeven onze situatie, een migratie naar welk ander platform dan ook beter, sneller, goedkoper en meer functionaliteit bied dan onze huidige IBM/Lotus oplossing.
@Jaap,
Erg leuk dat je je handschoen in de ring werpt 🙂 Maar zonder aan te geven om welke werkgever/organisatie het gaat, is het wat lastig inhoudelijk te reageren. Je zult daar dus eerst wat duidelijkheid over mogen verschaffen.
Net zo min als het valt vast te stellen of een BMW of een Mercedes een betere auto is, geldt dat ook voor software producten. Het is een kwestie van hoe het bedrijf vindt dat het product in de (IT) stratgie van het bedrijf past.
De, door jouw geclaimde, laagste operationele kosten van het Lotus platform is een aspect, maar zeker niet het enige aspect, en blijkbaar voor de beslissers van de “uitfaseerders” niet het doorslaggevende.
Een bewering dat de NL ITC managers niet kosten bewust zijn, blijkt uit recentelijk onderzoek niet juist, ze behoren tot de meest kostenbewuste ICT managers in de wereld (ga maar eens googlen).
Zoals algemeen bekend hebben een diverse beursgenoteerde Nederlandse Lotus gebruikers besloten het Lotus platform uit te faseren (meest recent Ahold), en een ander platform te gaan gebruiken. Blijkbaar hebben de evangelisten van Lotus deze bedrijven niet kunnen overtuigen het Lotus platform te blijven gebruiken.
Omgekeerd zijn er niet (of nauwelijks) grote Nederlandse bedrijven die hun huidige platform uitfaseren ten voordele van Lotus, dus daar hebben de evangelisten (nog) niet veel bereikt.
Ergo de evangelisten zijn succesvol met hun goede boodschappen bij de eigen kerkleden, die (blijkens het artikel) vaak al langere tijd lid zijn van de kerk.
Het na vele jaren terug halen van de voormalige Lotus sales manager (overigens al per 1 sept 2010 en niet “aan het einde van 2010”) samen met de oude klanten heeft voor mij erg veel weg van een reunië.
En die was heel gezellig volgens het artikel 🙂