Bij de werving van ict-werknemers zijn criteria zoals flexibiliteit, loyaliteit en passie belangrijker geworden dan certificeringen. De ict'er is steeds minder alleen techneut, maar is uitgegroeid tot gesprekspartner. Werkgevers zijn zich er van bewust dat zoeken naar het schaap met de zes poten weinig zin heeft en zoeken naar ontwikkelingspotentieel. Dit blijkt uit een rondetafelgesprek dat Computable hield met ict-werkgevers over de War for Talent in de ict-markt.
Na twee jaar relatieve rust op het wervingsfront, is de War for Talent weer volop aan de gang. ‘Nu iedereen weer volop aan het werven is, is moeilijker om de toptalenten binnen te krijgen. Daarom is het belangrijk om het in het talent zelf te zoeken. Wat wil een kandidaat zelf en hoe speel je het beste in op de drive en motivatie van de medewerker?', zegt Stephan Bosman, directeur van detacheerder Neomax.
Soft skills
Het gaat er volgens de deelnemers van de rondetafel om wat een medewerker doet met zijn talenten. Het belangrijkste criterium bij de werving van nieuwe werknemers is daarom dat een kandidaat het potentieel heeft zich te ontwikkelen tot een toptalent.
'Dit is een groot verschil met vroeger', zegt Richard Maddocks, directeur van trainingsbureau Communicum. 'Een aantal jaar geleden werden ict'ers binnengehaald op basis van de certificeringen die zij hadden. Nu zijn soft skills veel belangrijker, zoals interactie met de klant en een servicegerichte instelling.'
Servicegerichtheid, technische kwalificaties en loyaliteit
Paul-Peter Feld, hr-directeur bij ict-dienstverlener Xerox, legt uit waarom: 'Het gedrag van je medewerkers bepaalt het succes van de diensten die je levert. Servicegerichtheid is daardoor veel belangrijker geworden. Daarom is het bij het aannemen van nieuwe werknemers minstens zo belangrijk te kijken naar de passie die zij hebben als naar hun technische kwalificaties.'
Bert Broers, vice-president Frankrijk & Benelux bij BI-leverancier SAS Institute, ziet daarom het meest in gerichte ontwikkelingstrajecten voor nieuwe medewerkers: 'Wij geloven in het intern opleiden van medewerkers. De loyaliteit aan een bedrijf is het grootst bij werknemers als zij zich binnen de organisatie verder kunnen ontwikkelen.'
Deelnemers Ronde Tafel
Met een steeds maar teruglopend aantal ict-studenten en een stijgende vraag, is de War for Talent meer dan eens actueel. Peter Paul Feld, HR-directeur van ict-dienstverlener Xerox, Stephan Bosman, directeur van detacheerder Neomax, Richard Maddocks, directeur van trainingsbureau Communicum, Wilbert van Beek, commercieel directeur bij ict-dienstverlener Ictivity en Bert Boers, vice-president Frankrijk & Benelux bij SAS Software bespraken tijdens een rondetafelsessie hoe zij omgaan met hun werving & selectietraject, wat zij in medewerkers zoeken en hoe medewerkers kunnen profiteren van de War for Talent.
Hehe… werd tijd. Een ICT’er is meer dan een schaap met 6 poten en een pak papieren onder zijn arm.
In de praktijk helaas al te veel schapen met een giga pak papieren gezien die in de praktijk vooral 6 linker poten bleken te hebben…
It’s not a job, it’s an art…
Met al die voorgekookte proefexamens op internet is de waarde van een certificaat inderdaad nihil te noemen. jammer dat het zo lang heeft geduurd voordat men dit door krijgt.
Nu vragen ze loyaliteit. Zal dat dan eindelijk het einde betekenen van al die zzp-ers? Hoppen van klus naar klus, nergens echt betrokkenheid, steeds op zoek naar een andere/betere/interessanter/meer betalende klus. Echt de juiste man voor je bedrijf?
En schapen met 5 poten dat is ook zo’n utopie. Er zijn mensen met economisch inzicht, die gaan dikwijls iets financieels doen; er zijn er ook met didactische vaardigheden, die zie je goede diensten bewijzen in het onderwijs; en er zijn er die analytisch kunnen denken en die kunnen in de ict goed uit de verf komen.
Managers hebben de laatste tijd steeds gevraagd naar mensen die alles kunnen, tja die zijn er wel, maar dan zijn ze vreselijk duur en anders kunnen ze van alles een beetje en niets echt goed. Heb je dan de juiste man op de juiste plaats?
Hey Wouter, niet te vroeg juichen, lees het artikel nog eens.
Vrij vertaald staat er,
Je hoeft niets meer te kunnen, als je maar goed kunt zwetsen.
In een wereld waarin ICT een niveau heeft bereikt waarin de skils van een ICT specialist nauwelijks die van een gemiddelde schooljongen overstijgen, kun je welicht ook eens afvragen wat die certificaten dan eigenlijk waard waren.
Goed…geen paniek, het artikel is gebaseerd op een uitspraak van alweer de zoveelste detacheerder…. kenlijk zijn er geen echte werkgevers die hun onderbouwde mening willen geven.
Ik ken ook ZZP’ers die wel betrokken zijn bij het werk en al jaren op een klus zitten (of niet, Dirk?).
Ik moet het zelf ook hebben van jarenlange ervaring met een grote diversiteit. Ik heb de papieren voor VMS. er zullen vast nog mensen zijn die weten wat het is, maar over het algemeen alleen maar omdat het na 20 jaar trouwe dienst de geest geeft en het ineens….
Maar ik doe er al jaren niets meer mee. wel ervaring maar geen hands on.
Het is nog wel lastig solliciteren als je ervaring moet vertalen in “hoe je het doet”. Ik ben dus blij met dit soort artikelen die het hebben over al die andere dingen in de ICT die ook belangrijk zijn.
Tegenwoordig zijn niet alle cursustrajecten waarbij je een certificaat kan halen multiple choice antwoorden uit je hoofd leer exercities. Er zijn ook relatief goede trajecten waarbij je dmv praktijk opdrachten moet kunnen laten zien dat je begrijpt waar je mee bezig bent. Want die bedrijven hadden ook wel door dat ze er wat meer moeite voor moesten doen om hun naam op te vijzelen. Neemt overigens nog steeds niet weg dat een certificaat nog steeds geen garantie is voor kennis maar meer voor kennisgeving.
Wat dat betreft is de verschuiving van certificaten naar soft skills ook zo’n typisch mode verschijnsel. Dat is nl. ook zo’n relatief onbelangrijk criterium wat in de praktijk niet te meten valt. De gemiddelde ICTer is een denker en vaak op z’n best een middelmatige prater.
Flexibiliteit, loyaliteit en passie zijn leuke begrippen maar in de ICT bijna niet te vinden. Vooral niet als de verwachtingen tegenvallen en met alle gemak hele groepen mensen op straat worden geschopt zodat de aandelen van het bedrijf niet al te zwaar kelderen.
Kennis, talent en motivatie wil je zien.
Er wordt altijd net gedaan alsof er maar twee soorten IT’ ers zijn. Een met certificaten die daarom dus helmaal niks kan, en een zonder certificaten die ervaring heeft en dus heel erg goed is. Wat is dit nou voor een ontzettende beperkte en ongenuanceerde kijk op zaken. Ik spreek wel eens mensen uit andere sectoren, en het lijkt alsof je het afgeven op mensen die zich opleiden en certificeren alleen gebeurd in de IT. Alsof het niet zou kunnen dat je EN veel Certificaten hebt (die je ook nog eens hebt gehad omdat je er meer kennis mee wilde vergaren) EN veel ervaring hebt. Blikbaar kun je alleen maar heel onkundig zijn met als oorzaak je certificeringen. Wat een ongeloflijk onzin vind ik dit.
Wie ‘spiekt’ bij certificeringen, valt toch wel door de mand. Echte goede ITérs daar zijn er niet veel van, ik ken er (binnen een groot IT bedrijf) slechts een paar.
De rest loopt zogenaamd rond als technische-sales personen of consultants of erger. Enfin een van de redenen dat ik prive nooit mijn ex bedrijf zou adviseren. Maar grote bedrijven vinden tegenwoordig kruimel verkoop van sales-techneuten (prutsers) belangrijk daar ze zelf niet meer weten hoe ze iets moeten verkopen. Of uberhaubt weten wat ze verkopen. Dus hebben ze liever prutsers vadie beter praten dan werken.
Maar dergelijk techneuten zijn geen meerwaarde voor een klant met eisen wensen of problemen.
En IT bedrijven gooien zo dus hun eigen ruiten in.
Een klant heeft maar weinig hieraan, die hoopt op contact met zijn 6 potige schaap.
Dat schaap met de 6 poten tsja is als de kip die gouden eieren kan leggen voor de klant. Maar zonder een goede sales organisatie, zonder visie, kan iedere telefoonboer zich wel IT bedrijf noemen, maar dat gaat een keer mis.. (of nee dat ging al lang geleden mis, maar merkt men nu pas).
Moraal wie vindt er na afloop van een dergelijk sprookje weer wer??,
Degene met ervaring en diploma’s.
En al mensen met warme lucht, verdwijnen op den duur als het kaartehuis helemaal leeg is als laatste. En dan helpt helaas zelfs India niet meer.
Ik geloof niet dat certificaten nu opeens genegeerd worden, maar denk dat er vooral meer mensen zijn, die een bepaald papier hebben… en dat noopt de selecteur om ook naar andere criteria te kijken, zoals bijvoorbeeld ‘soft skills’. Dit is wel degelijk een belangrijk (ICT is toch een dienstverlenende branch?), maar misschien moeilijk meetbaar, criterium.
Ik ben het wel met Robert van Vliet eens. Dit is sowieso een discussie die al gaande is sinds de jaren negentig waarin mensen uit allerlei beroepsgroepen werden omgeschoold tot ‘papieren’ IT’ers.
In de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat competenties van een goede IT’er verder reiken dan uitsluitend de certificering. Klantgerichtheid, communicatieve vaardigheden, analytisch vermogen en vooral veel praktijkervaring zijn steeds belangrijker geworden. Dat neemt echter niet weg dat de juiste certificering nog steeds een uitstekende weergave is van het kennisniveau dat deze medewerker bezit. Ik durf echt wel te stellen dat een top-IT’er die nu een schat aan ervaring heeft, maar zich de komende jaren niet verder certificeert, over een aantal jaren aanzienlijk minder waard is op de arbeidsmarkt.
De kop van dit artikel had dan ook niet moeten zijn: “certificeringen worden minder belangrijk” maar “naast de juiste certificering zijn ook andere goede eigenschappen belangrijk”
Certificeringen worden misschien wat minder belangrijk maar tellen wel nog altijd mee. Beter is het om te zeggen dat soft skills belangrijker zijn aan het worden. Dus het is eerder een kwestie van en-en dan in plaats van.
ICT’ers moeten nl. tegenwoordig in frequent wisselende teams kunnen werken, zich in de (interne) klant kunnen verplaatsen en effectief kunnen communiceren met verschillende partijen zoals klanten, architecten, ontwerpers, beheerders, managers. In steeds minder organisaties kan de ICT’er als een superieure nerd zich op zijn kenniseilandje verschansen.
Want let’s face it, ICT is een commodity geworden en niet meer speciaal. Het is gewoon een onderdeel van de business en als ICT’er moet je naast expert zijn ook goed weten hoe je deze expertise optimaal kunt inzetten voor de business.
Natuurlijk kunnen we niet allemaal schapen met 6 poten zijn die uitblinken in zowel soft skills als analytisch denken. Maar de trend is wel duidelijk dat naast certificeringen en kennis, soft skills (of het potentieel om deze te kunnen ontwikkelen) steeds zwaarder gaan meewegen.