Bij de werving van ict-werknemers zijn criteria zoals flexibiliteit, loyaliteit en passie belangrijker geworden dan certificeringen. De ict'er is steeds minder alleen techneut, maar is uitgegroeid tot gesprekspartner. Werkgevers zijn zich er van bewust dat zoeken naar het schaap met de zes poten weinig zin heeft en zoeken naar ontwikkelingspotentieel. Dit blijkt uit een rondetafelgesprek dat Computable hield met ict-werkgevers over de War for Talent in de ict-markt.
Na twee jaar relatieve rust op het wervingsfront, is de War for Talent weer volop aan de gang. ‘Nu iedereen weer volop aan het werven is, is moeilijker om de toptalenten binnen te krijgen. Daarom is het belangrijk om het in het talent zelf te zoeken. Wat wil een kandidaat zelf en hoe speel je het beste in op de drive en motivatie van de medewerker?', zegt Stephan Bosman, directeur van detacheerder Neomax.
Soft skills
Het gaat er volgens de deelnemers van de rondetafel om wat een medewerker doet met zijn talenten. Het belangrijkste criterium bij de werving van nieuwe werknemers is daarom dat een kandidaat het potentieel heeft zich te ontwikkelen tot een toptalent.
'Dit is een groot verschil met vroeger', zegt Richard Maddocks, directeur van trainingsbureau Communicum. 'Een aantal jaar geleden werden ict'ers binnengehaald op basis van de certificeringen die zij hadden. Nu zijn soft skills veel belangrijker, zoals interactie met de klant en een servicegerichte instelling.'
Servicegerichtheid, technische kwalificaties en loyaliteit
Paul-Peter Feld, hr-directeur bij ict-dienstverlener Xerox, legt uit waarom: 'Het gedrag van je medewerkers bepaalt het succes van de diensten die je levert. Servicegerichtheid is daardoor veel belangrijker geworden. Daarom is het bij het aannemen van nieuwe werknemers minstens zo belangrijk te kijken naar de passie die zij hebben als naar hun technische kwalificaties.'
Bert Broers, vice-president Frankrijk & Benelux bij BI-leverancier SAS Institute, ziet daarom het meest in gerichte ontwikkelingstrajecten voor nieuwe medewerkers: 'Wij geloven in het intern opleiden van medewerkers. De loyaliteit aan een bedrijf is het grootst bij werknemers als zij zich binnen de organisatie verder kunnen ontwikkelen.'
Deelnemers Ronde Tafel
Met een steeds maar teruglopend aantal ict-studenten en een stijgende vraag, is de War for Talent meer dan eens actueel. Peter Paul Feld, HR-directeur van ict-dienstverlener Xerox, Stephan Bosman, directeur van detacheerder Neomax, Richard Maddocks, directeur van trainingsbureau Communicum, Wilbert van Beek, commercieel directeur bij ict-dienstverlener Ictivity en Bert Boers, vice-president Frankrijk & Benelux bij SAS Software bespraken tijdens een rondetafelsessie hoe zij omgaan met hun werving & selectietraject, wat zij in medewerkers zoeken en hoe medewerkers kunnen profiteren van de War for Talent.
Quote: “Iedereen heeft tegenwoordig dat welbegeerde certificaat en daardoor verliest het aan belang.” Hiermee ben ik volledig akkoord. Maar als er 99 sollicitanten zijn die een welbepaald certificaat bezitten en jij als 100ste sollitant hebt dat papiertje niet, dan moet je al een geboren zeveraar zijn, wil je de job krijgen. Zo niet dan val jij als eerste af, want dan val je uit de toon.
De war for talent is weer aan de gang? Als je onder de 30 bent wel ja. Daarboven ben je al een heel stuk minder aantrekkelijk. En boven de 40 kan je het helemaal vergeten in de ICT.
ben 32 en 10 jaar werk ervaring in de ict, maar kom maar moeilijk omhoog of elders aaan een baan, want te oud voor of net niet die ene magische certificering.
inmiddels bezig met een hbo studie informatica (betaald uit eigenzak), na het afronden voel ik er veel voor om elders aande slag te gaan buiten het door en door verziekte ict-markt.
John, je HBO studie gaat je binnen de ICT iig niet verder helpen, waarom kies je niet voor een studie die wel iets voorsteld ?
Anyhow, Welkom in de bejaardensoos.
@John,
Ik ben 32 jaar, heb bijna 13 jaar ervaring in de IT en ik zie meer dan genoeg kansen om verder omhoog te komen of ergens anders te gaan werken. Ik ben nog nooit te oud bevonden en het gebrek van 1 certificaat is nooit een probleem. Ondanks de crisis zijn de aanbiedingen nooit gestopt en ik krijg elke week minstens 4 serieuze aanbiedingen voor diverse functies en niveaus.
Het ligt dus niet aan je leeftijd, ervaring of opleiding (ik heb ook geen HBO).
Wel weten waar het verschil zit? Hier is mijn CV:
http://nl.linkedin.com/in/guidogroeneweg
De markt is niet verziekt, je moet wel weten hoe je je eigen marktwaarde omhoog kan krikken en waar je kansen liggen.
Tja, ik sta met 45 jaren al met een been in het ict graf.
Desondanks ben ik ruim tevreden over mijn huidige situatie, ik werk n.l niet voor een detacheerder, daar kom je op die leeftijd zeer zeker niet meer aan de bak.
Een gewaarschuwd Guido telt voor twee.
In ons bedrijf (soft developement) zal de gemiddelde leeftijd zo rond de 45 bedragen… schijnt wel uniek te zijn als ik de verhalen zo hoor.
Pas op met productcertificeringen, die hebben vaak maar een zeer beperkte houdbaarheid! Detacheerder vinden dat vaak leuk omdat ze je dan direct weg kunnen zetten tegen een leuk tarief, maar op lange termijn heb je er zelf niets aan.
@Pascal
Ik besef me terdege dat ik voor mijn 40ste een bepaalde positie moet hebben om het tot mijn pensioen uit te houden.
Maar dat wilt niet zeggen dat de markt verziekt is, of dat werkgevers onredelijke eisen stellen.
Guido, klopt al heb ik rond die leeftijd een paar keer moeten hoppen hoor.
Hoewel ik voor geen goud in jouw schoenen zou willen staan (ernstige alergie voor MicroSoft) moet ik toegeven dat je flink aan de weg hebt getimmerd. dat scheelt zeer zeker een hoop.
Mij is ooit geadviseerd de helft van mijn cv weg te laten omdat toch niemand snapte wat het betekende. ach ja… das nog steeds het geval vrees ik.
Marcel klopt, soms ontkom je er niet aan, als je bij een werkgever werkt en je aan dat specifieke product moet werken… maar dan krijg je een gedegen cursus en een certificaat dat gewoon geldig blijft.
Als geeist wordt dat je regelmatig een herexamen doet, dan kun je wel twijfelen aan de kwaliteit van dat certificaat.
nu ja.. met mijn visie alweer een hoop mensen in het harnas gejaagd vrees ik.
Ik denk dat dit op de lange termijn nog veel belangrijker wordt. Het uitvoerende werk binnen IT zal op afstand door mensen uit India en andere landen worden gedaan; de rollen die in Nederland cruciaal worden zijn communicatie met de klant en communicatie met de offshore medewerkers.