Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Dick Stegeman

De zwakste schakel

15 juli 2011 - 13:123 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Dick Stegeman
Dick Stegeman

Afgelopen week heb ik mij weer eens lekker kunnen ergeren. Een eenvoudige vraag van mij werd snel al beantwoord met de mededeling dat mijn vraag ontvangen was en dat ik binnen twee weken antwoord krijg. Twee weken! Weet je wat ik allemaal kan doen in die tijd!

Herken je dat ook, je ergeren aan de stroperigheid van organisaties en niet begrijpen waarom het antwoord op een simpele vraag zo lang op zich laat wachten? Ik denk dat dit één van de grootste ergernissen is ten aanzien van werken binnen of werken met grote organisaties. De belangrijkste oorzaak van deze vertraging heeft te maken met het aantal schakels in de keten om tot het antwoord te komen. Elke schakel levert al gauw een verdubbeling van de doorlooptijd op. Een vraag die binnen een dag beantwoord kan worden duurt, als er twee schakels bij betrokken zijn, minimaal twee dagen. Voeg er nog een derde schakel aan toe en de doorlooptijd wordt makkelijk vier dagen. Zodoende kan ik de conclusie trekken dat mijn vraag al gauw langs vier schakels gaat voordat ik er een antwoord op krijg.

Lange tijd hebben it-projecten ook van dit fenomeen last gehad. Met de zogeheten “waterval”-aanpak werd er een keten van activiteiten achter elkaar gezet, waarin volgens een zorgvuldig gemanaged proces, uiteindelijk een resultaat geproduceerd werd. Een resultaat dat zelden aan de verwachtingen en de vraag voldoet. Gelukkig beginnen steeds meer collega’s het licht te zien en bekeren zij zich tot een “agile”-aanpak. Naast vele voordelen en een aantal valkuilen is het vooral een belangrijk middel tegen stroperigheid. Het brengt weer dynamiek en vitaliteit binnen een organisatie. In dat kader zie ik twee belangrijke factoren toepasbaar binnen organisaties.

De eerste factor heeft te maken met de werkverdeling. Traditioneel wordt er door de afdelings- of projectleider een planning gemaakt en worden de taken verdeelt over de beschikbare mensen. De verantwoordelijkheid en het commitment voor het geheel ligt alleen bij deze leider. Bij agile bestaat die rol van “werkverdeler” niet. Het team neemt als geheel de verantwoordelijkheid een bepaald resultaat op te leveren. Teamleden die een activiteit hebben afgerond bepalen zelf welke volgende activiteit zij oppakken. Het lijkt een kleine verandering, maar de effecten zijn zeker de moeite waard. Naast het verhogen van de betrokkenheid en flexibiliteit krijgt ook de productiviteit een impuls en wordt daarmee de doorlooptijd verkort. Ik zie dit als een mooie eerste stap naar vernieuwde vitaliteit binnen een organisatie.

De tweede factor die ik wil aanhalen is het elimineren van onnodige schakels. Zo weinig mogelijk overdrachtsmomenten waardoor er weinig ruimte wordt gelaten voor informatieverlies is hierbij de gedachte. Wij kennen allemaal wel het spelletje van de kring die een zin doorgeeft waarbij aan het eind iets totaal anders terugkomt. Laat degene die iets wil dan ook rechtstreeks praten met degene(n) die het gaan oplossen. Geen extra schakels er tussen van mensen met eigen interpretaties. Dit is waarschijnlijk wat lastiger te implementeren binnen organisaties, maar bedenk dat bij elke eliminatie van een procestap de doorlooptijd gehalveerd wordt.

Het zou voor organisaties goed zijn om eens zorgvuldig te kijken naar deze principes. Bestrijd de stroperigheid en win aan vitaliteit. Ga meer klantgericht werken, verhoog de service, groei in de tevredenheid en betrokkenheid van de eigen medewerkers. De zwakste schakel in de keten is het aantal schakels.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs