Volgens werkgevers sluiten hun profielen die zij hebben voor it-professionals niet aan bij de vaardigheden die worden bijgebracht bij traditionele it-opleidingen. Dit blijkt uit onderzoek door de IBM Benelux Technical Expert Council (TEC) onder 150 respondenten.
Sectororganisaties wijzen er al langer op dat de instroom van it-studenten in het hoger onderwijs veel te laag is om het structurele tekort aan it'ers op te vangen. Toch is het niet alleen hierdoor dat bedrijven moeilijk de juiste profielen vinden om it-posities in te vullen; de vaardigheden van it-studenten komen ook niet overeen met de behoeften van de bedrijven.
Ideale profiel
Het TEC-onderzoek toont aan dat de hedendaagse it-professional vooral polyvalent moet zijn en over meer moet beschikken dan alleen harde, technische kennis. Gevraagd naar de ingrediënten van het ideale it-profiel, blijkt dat puur technische skills belangrijk blijven, maar slechts 35 procent uitmaken van het ideale profiel. Interpersoonlijke vaardigheden en leiderschapscapaciteiten scoren bijna net zo hoog en bepalen 25 procent van het ideale profiel. Daarnaast wordt van de moderne it'er ook inzicht gevraagd in de toepasbaarheid van it.
De 15 procent die de respondenten toekennen aan ‘bewustzijn van sociaal-maatschappelijke uitdagingen' toont volgens IBM het toenemende belang dat wordt gehecht aan het vermogen van it-professionals om technologie in te zetten als antwoord op maatschappelijke uitdagingen in bijvoorbeeld het transport of de gezondheidszorg.
Meebouwen aan bedrijfsstrategie
Het stijgende belang van niet-technische vaardigheden in het ideale it-profiel, hangt samen met een duidelijke verschuiving in de plaats die de it'er moet innemen in de organisatie. De it-specialist vervult volgens IBM allang niet meer enkel de rol van pure service provider, maar is uitgegroeid tot één van de sleutelfiguren in het bedrijf. It-professionals moeten inzicht hebben in en meebouwen aan de bedrijfsstrategie.
Om actief de businessdoelstellingen te ondersteunen, moet de it-professional zich steeds meer beroepen op managementvaardigheden en ondernemerschap. De ideale it'er is dan ook niet langer een ingenieur pur sang, maar een information broker of it-architect.
Dit is een weinig verrassende uitkomst wat volgens mij al jaren aan de gang is. De vraag is echter wanneer komt er nu eens verandering in?
En in hoeverre zijn de profielen nieuwe stijl realistisch? Ik snap dat IBM graag alleen maar schapen met 6 poten in huis wil, maar is dit ook wat er gevraagd wordt van een willekeurige boekhouder of welke andere niet IT regelateerde rol of profiel?
Dit is de jaarlijkse jammerklacht van werkgevers. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen…. Men wil graag zoveel mogelijk de opleidingskosten bij werknemenrs en overheid neerleggen.
In de loop der jaren komen er steeds weer specialiteiten die allemaal onder de noemer IT vallen. Het is wel snel gezegd dat een it’er bepaalde kwaliteiten moet hebben, maar dat geldt natuurlijk niet voor elke it’er. Een helpdeskmederwerker 1e-lijns heeft andere kwaliteiten nodig dan een Cisco specialist, Oracle programmeur of een it-manager van een grote organisatie.
Het artikel slaat dus nergens op als je niet duidelijker aangeeft om welke functies het precies gaat. Je kunt net zo goed stellen dat een functionaris tegenwoordig op meerdere vlakken moet kunnen functioneren.
Misschien is het ook een idee om bij niet ict opleidingen meer aandacht te geven aan ict kennis?
Het is nu eenmaal de aard van het beestje: veel IT-ers zijn vooral technisch -en hardwarematig georienteerd en hun belangstelling richt zich niet op relationele, financiele – en strategische onderdelen van de organisatie. De ideale IT-er? Laat ons niet lachen, de ideale boekhouder kan wellicht ook niet strijken, of ziet ook alleen de details van de cijfers en niet de ‘bigger picture’. Tamelijk tendentieus, dit verhaaltje.
Genoemde zaken worden/zijn ook bevestigd in het HRMatch rapport: onderzoek naar de ontwikkeling van de vraag naar IV competenties. IV competenties betreffen ICT (supply) en ICT (demand).
Het onderzoek is uitgevoerd door o.a. Universiteit van Amsterdam en Hogeschool NOVI.
Per competentie uit het NGI rapport (dat zijn er 69) is vastgesteld of onder druk van ontwikkelingen (die ook in kaart gebracht zijn) verwacht moet worden dat de vraag naar die competentie significant wijzigt.
Wel vast staat (generaliserend) voor ICT’ers (supply) dat de behoefte aan veranderkundige, bedrijfskundige en organisatiekundige competenties drastich toeneemt. Ook relationeel en commercieel moeten ze beter ebslagen ten ijs komen.
MBO’ers moeten “opscholen”. Ondanks dreigende grote tekorten aan ICT professionals zullen de eisen steeds meer op hbo-niveau komen te liggen.
Het voert hier te ver om alle details te beschrijven uit het rapport. Op basis van het rapport kan de trend uit het artikel bevestigd worden.
Waar ik vooral tegenaan loop als recruiter is juist het ontbreken van vakkennis bij afstudeerders. Het stikt op het moment van de net afgestudeerde “brug tussen mens en techniek”‘ers die “consultant” denken te kunnen worden en “advies” geven aan bedrijven.
Doe mij maar een blik software engineers die een stabiel stuk code op kunnen leveren of een paar netwerkbeheerders die daadwerkelijk weten waar ze mee bezig zijn in plaats van op next te drukken.
Mijn inziens is de opleiding slechts 1 onderdeel van oorzaak van de klacht. Als je van school komt, krijg je een set BASISkennis mee. Althans, dat is de bedoeling… Pas wanneer je gaat werken krijg je praktijk ervaring.
Vaak is het verstandig een afdeling te vullen aan de hand van twee “type” ITers. De doorgewinterde ITers met praktijkervaring en die al een specialisme hebben gekozen… en de ITers waarin tijdens een sollicitatie/proeftijd mogelijkheden in worden gezien die vaak nog niet een specialisme hebben gekozen.
Door deze combinatie zal “de nieuwe generatie” opgeleid en begeleid worden door “de ervaren generatie”.
Maar dan zijn er de lastige en ingewikkelde problemen. Hiervoor zijn medewerkers die al jaren praktijkervaring en een specialisme hebben opgebouwd. Door hier gelijk een jongere medewerker aan te koppelen is er gelijk een leerproces en overdracht van kennis.
Helaas is dit een langdurig proces en dit veel tijd en geld, wat een investering vraagt van de bedrijven…
Ik vind dat er niet van een schoolverlater verwacht mag worden dat hij/zij zowel DFS replicatie problemen kan oplossen, als Exchange mailbox corrupties troubleshooten, applicaties virtualiseren, scripts schrijven in alle talen, een SCOM Management Pack schrijven, het opbouwen van een VDI omgeving en nog veel meer moet kunnen. En natuurlijk moeten ze ook goed een call/ticket kunnen aannemen van een gebruiker.
Dit zou namelijk de bekende “alleskunner” zijn… iets wat mooi klinkt in theorie maar niet haalbaar is in de praktijk.
Dus, leuk dat bedrijven 1 keer in de X tijd klagen dat de opleidingen niet aansluiten op de functieprofielen… maar enige structurele en constructieve investeringen vanuit het bedrijfsleven zijn ook op z’n plaats.
Doordat dit al vele jaren verwaarloosd is, is nu de klap extra hard voelbaar.
Want zeg nou zelf, is er een ander beroep waarin de werkomgeving zo snel en radicaal veranderd als dat van een IT Professional / Developer?
Begrijp me aub niet verkeerd, ik vind dat de scholen meer een focus moeten leggen op de volgorde van het leerproces in de (bijvoorbeeld) 4 jarige opleiding. Persoonlijk vind ik de volgende volgorde erg handig: Basiskennis, concepten, informatie vergaring en verwerking , praktijk. En overal hoort “troubleshooten” in verweven te zitten.
Basiskennis = 1e jaar, tevens mogelijk een orientatiejaar waarin een richting op gestuurd kan worden. Enorm veel theorie en ouderwets “stampwerk”.
Concepten = 2e jaar, meer “high-level” theorie over hoe de componenten samen werken, welke keuze je om welke reden kan maken aan de hand van informatie.
Informatie vergaring en verwerking = 1/2 3e jaar + 1/2 4e jaar, helpdesk + leren welke middelen je hoe kan gebruiken om aan de juiste informatie te komen.
Praktijk = 2/2 3e jaar + 2/2 4e jaar, slechts in 2 woorden te omschrijven: stage / project.
Troubleshooten = Leren in welke mate je kan troubleshooten met welke kennis… ieder niveau van kennis brengt nieuwe mogelijkheden aangaande troubleshooting met zich mee.
De laatste jaren wordt door de werkgevers niet meer geinvesteerd in eigen personeel, ze zoeken de mensen buiten het bedrijf om zo geen opleidingskosten te maken. Vervolgens gaan ze klagen dat de IT opleidingen niet voldoen aan wat zij vragen. Elk bedrijf heeft zijn eigen IT visie en hoe ze dit inzetten. Dit kun je niet leren bij opleidingen maar alleen met werkervaring en interne opleiding bij de werkgever.