Ict-dienstverlener Sogeti gaat in Nederland reorganiseren, waardoor 57 directie-, management- en staffuncties vervallen. Het bedrijf brengt het aantal divisies terug van acht naar vier en ook worden er intern mensen verschoven. Directeur Jeroen Versteeg wil Sogeti zo ‘slagvaardiger maken om sneller te kunnen schakelen in een veranderende markt’.
Sogeti trommelde op 10 november 2011 het personeel op in de Amsterdamse RAI om tekst en uitleg te geven over de organisatorische aanpassingen. Na het herstructureren van de organisatie heeft Sogeti nog divisies voor de solutions-aanpak, applicaties (met daarin offshoring), infrastructuurdienstverlening (inclusief hi-tech) en software control met testing. De dienstverlener gaat ook enkele verkoopafdelingen samenvoegen.
Geen ontslagen onder professionals
Doordat Sogeti met minder divisies gaat werken, wordt het aantal directieleden teruggebracht van zeventien naar elf. Hiermee vervalt de huidige tweelaagse directiestructuur. Deze reducering sijpelt volgens een woordvoerder van het bedrijf door naar de management- en staffuncties daaronder. Zij benadrukt dat er geen ontslagen vallen onder de professionals en dat het aantal van 57 nog geen 2 procent is op het totaal van 3126 arbeidsplaatsen. Wel moet zij erkennen dat de ontslagen vallen in de driehonderd tot vierhonderd aansturende en ondersteunende functies.
In de toelichting aan het personeel geeft Sogeti aan dat er meer geïnvesteerd gaat worden in de ontwikkeling van gestandaardiseerde oplossingen en services op het gebied van Microsoft en Java. Verder is het plan om meer in te zetten op de testing-markt. Project- en implementatiedienstverlening wordt getransformeerd naar business- en technologiespecifieke services op dit gebied. Tot slot gaat Sogeti zich in zijn applicatiedienstverlening meer richten op het beheer van applicaties.
Het nieuwe werken
Op het gebeid van het nieuwe werken kondigde Sogeti ook nieuwe zaken aan. Momenteel wordt er al locatieonafhankelijk gewerkt, maar de dienstverlener gaat nu ook de privéapparaten van medewerkers ondersteunen (red. bring your own device, BYOD) en wordt een actiever gebruik van social media gestimuleerd.
Dit is een logische stap bij de grote detacheerder. Ordina kan deze slag nauwelijks meer maken en is overnameprooi geworden.
Begrijp ik nu goed dat offshoring alleen op applicaties gaat plaatsvinden en hoe verhoudt zich dat offshoren m.b.t. infrastructuurdienstverlening en testen?
Waarom alleen Microsoft en Java?
Verder snap ik in deze context het stimuleren van actiever gebruik van social media niet. Wordt de organisatie daar slagvaardiger van of is het een instrument om te kunnen werven en reclame te maken voor het bedrijf?
Wat betekent dit voor hun nieuwe erp-divisie?
Die gaat op in de solutions aanpak.
Frank,
Waarop baseer jij je claim dat Ordina de slag nauwelijks meer kan maken?
Grappig:
“… Zij benadrukt dat er geen ontslagen vallen onder de professionals …”
Als ik het dus goed begrijp waren de managers en de stafmedewerkers bij Sogeti goedwillende vrijwilligers? Of amateurs?
@Frank:
Overname prooi? Weet jij iets wat nog onbekend is bij Ordina zelf of de rest van werkend Nederland?
@ CPT:
Als een bedrijf van deze omvang snijdt in de management laag, zonder dat dat professionals betreft vind ik dat een heel krachtig signaal. Daarmee wordt toegegeven dat overheadkosten kritisch worden bekeken, zonder dat daarbij het kapitaal geraakt wordt. Het vereist lef een actie als deze ook daadwerkelijk uit te voeren.
@cpt:
Volgens mij lees je het stukje niet goed en ben je niet bekend met deze organisatiestructuur. De managers, staf- en directiefuncties zijn precies dat, dus geen proffessionals. De proffesionals zijn de mensen die gedetacheerd worden, de mensen in het veld dus. Deze manier van reorganiseren vindt in heel veel bedrijven plaats en is in mijn ogen ook vaak noodzakelijk. Goede zet dus.
@Anko en @Robbert: Ik baseer mij op een bericht in de telegraaf: http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/ordina/10894974/___Ordina_rijp_voor_overname___.html?sn=nieuws_dft
Het ziet er niet rooskleurig uit en het bedrijf leent geld.
Grote detacheerders komen in zwaar weer en zonder krachtige maatregelen ga je dan snel bergafwaarts.
Ik ben hier als Sogetist wel blij mee. Hoe vervelend het ook is voor de personen die zijn ontslagen voelt het wel goed dat er eindelijk iets gebeurt. Er is veel te lang aangemodderd.
En nu maar hopen dat in goede tijden (mochten we die weer krijgen) niet iedereen maar te pas en te onpas weer manager wordt gemaakt met een veel te dik salaris.